سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶
پیام‌های رسانه‌های ما قدرت نفوذ در مخاطب را ندارند

کتاب «نگاه کاربردی به دانش رسانه و ارتباطات» منتشر شد. حمید کارگر، نویسنده این اثر کتابش را شامل دغدغه‌های خود درباره فضای رسانه‌ای کشور معرفی کرد و گفت: پیام‌های رسانه‌های ما قدرت نفوذ در مخاطب را ندارند.-

کارگر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: من و سایر همکارانم در رسانه‌ها که دست به قلم می‌بریم و به کنشگری ارتباطی می‌پردازیم مجموعه‌ای از نظریه‌ها را در دانشگاه دریافت کرده‌ایم، در حالی که برای ورود به حیطه عمل و تعامل واقعی با مخاطب قطعا نیازمند چیزی فراتر از مباحث تئوریک هستیم.

وی افزود: به نظرم بهترین راه برای عملی کردن آموزه‌های نظری این است که از آن‌چه در فضای رسانه‌ای کشور در حال رخ دادن است عبرت بگیریم. با برشمردن کاستی‌ها و ناکاستی‌های مهم فضای رسانه‌ای کشورمان می‌توان نمونه‌های عملی برای به‌سامان کردن این فضا پیدا کرد.

کارگر روزنامه‌نگاری، فضای مجازی، تبلیغات و روابط عمومی را حوزه‌های تحت پوشش کتابش ذکر کرد و گفت: این یادداشت‌ها هم دغدغه‌ها و نگرانی‌های من درباره فضای امروز رسانه‌های کشورمان را دربر می‌گیرند و هم پرسش‌هایی را درباره فضای رسانه‌ای کشورمان در راستای رسیدن به فضای مطلوب شامل می‌شوند. ارتباطات، روزنامه‌نگاری، فضای مجازی، تبلیغات، روابط عمومی، رسانه و یادداشت‌های پراکنده عناوین فصل‌های کتاب را تشکیل می‌دهند.

این نویسنده رسانه با اشاره به ذکر مثال‌هایی در ابتدای برخی از فصول کتاب گفت: این مثال‌ها را با این هدف ذکر کردم که محتوای کتاب را از فضای خشک نظریه‌پردازی به متنی روایت‌گونه بکشانم تا مخاطبان عام‌تر را نیز تحت پوشش قرار داده باشم.

وی به برخی از مشکلات عام رسانه‌های کشور اشاره کرد و گفت: رسانه‌های امروز کشور ما در برابر رسانه‌های مشابه خارجی اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری اغلب از فقدان نوآوری رنج می‌برند. همچنین کپی‌برداری‌های سطحی و گاه مبتذل و مخاطب‌ناشناسی سبب می‌شود مخاطبان بالقوه بسیاری را که در اختیار داریم نتوانیم پای پیام‌های خود بنشانیم.

کارگر افزود: همین عوامل سبب می‌شوند قدرت نفوذ پیام رسانه‌های داخلی نسبت به رسانه‌های بیگانه ضعیف باشد. در این کتاب بررسی می‌کنم که با چه تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها و مصادیقی می‌توان رسانه‌ها را به کنشگری موفق سوق داد. 

کتاب «نگاه کاربردی به دانش رسانه و ارتباطات» با شمارگان یک‌هزار نسخه، 240 صفحه و بهای 10 هزار و 800 تومان توسط انتشارات روزنه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها