شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
انتشار دوباره «نقاشی گل و مرغ» شهدادی پس از هشت سال در نمایشگاه کتاب

کتاب «نقاشی گل و مرغ؛ دریچه‌ای بر زیبایی‌شناسی ایرانی» تالیف جهانگیر شهدادی از سوی انتشارات کتاب خورشید به چاپ دوم رسید. نخستین چاپ این کتاب در سال 1384 روانه کتابفروشی‌ها شده بود. شهدادی در دومین انتشار این کتاب، اصلاحاتی انجام داده است.-

شهدادی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت:‌ در چاپ دوم کتاب «گل و مرغ»‌به طور طبیعی سعی شده تا غلط‌های تایپی که در نوبت نخست انتشار آن وجود داشت، برطرف شود. همچنین چند کد به کتاب اضافه شده تا مطالب سندیت بیشتری پیدا کند. 

وی افزود: ناشر کتاب برای چاپ دوم برای بیشتر کردن تعداد صفحات کتاب معذوریت داشت، به همین دلیل تعداد کدها و مطالب اضافه اندک بود، اما در ترجمه انگلیسی کتاب همه اصلاحات مدنظر من به متن اضافه شد. 

شهدادی در پایان به ترجمه هما بینا از کتاب «تاریخ زشتی» اومبرتو اکو اشاره کرد:‌ ترجمه کتاب «تاریخ زشتی» نوشته اومبرتو اکو، با ترجمه همسرم هما بینا، در مراحل پایانی است. قرارداد انتشار این کتاب نیز با موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن» فرهنگستان هنر بسته شده است. اگر عمری باقی بماند این کتاب با تعلیقات و مقدمه‌ای از من منتشر خواهد شد. 

کتاب «گل و مرغ؛ دریچه‌ای بر زیبایی‌شناسی ایرانی» چهار بخش دارد که به ترتیب عبارتند از «عوامل موثر در بوجود آمدن آثار گل و مرغ»، «بنیاد و ریشه‌ها در آثار نقاشی گل و مرغ»، «عوامل تصویرساز در آثار گل و مرغ» و «دگرگونی‌های تصویری در آثار گل و مرغ». 

کتاب یک بخش انتهایی و نتیجه‌گیری نیز با عنوان «مکتب نقاشی گل و مرغ» دارد. 

در پیوست این کتاب نیز مقاله «نقاشی‌های گل و مرغ» نوشته فیلیس اکرمن با ترجمه هما بینا درج شده است. 

چاپ دوم کتاب «گل و مرغ؛ دریچه‌ای بر زیبایی شناسی ایرانی» نوشته جهانگیر شهدادی و ویراستاری هما بینا،‌ با شمارگان دو هزار نسخه، 320 صفحه و بهای 85 هزار تومان، از سوی انتشارات کتاب خورشید روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

نخستین انتشار این کتاب در نوروز 1384 روانه کتابفروشی‌ها شده بود. 

جهانگیر شهدادی در سال 1322 در نایین به دنیا آمد و در سال 1351 از دانشگاه تهران در رشته معماری فارغ‌التحصیل شد. او همچنین در مجسمه سازی و نقاشی نیز دستی دارد.

وی از سال 1364 تصمیم گرفت تمام فعالیت‌های خود در زمینه‌های معماری و مجسمه سازی را به کناری بگذارد و فقط در نقاشی فعالیت کند. حاصل این کار نمایشگاه‌های متعدد بسیاری از آثار او در داخل و خارج از کشور و همچنین نگارش مقالات متعددی در زمینه نقاشی ایرانی بود. 

شهدادی همچنین تحقیقاتی در زمینه نقاشی غربی نیز انجام داد که حاصل آن به کتاب «دانش سری، راز اعتلای نقاشی اروپا از رنسانس تا قرن بیستم» ختم شد. 

همچنین کتاب «تاریخ زیبایی» نوشته اومبرتو اکو که با ترجمه هما بینا از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن» فرهنگستان هنر منتشر شد، با مقدمه و تعلیقات این هنرمند و محقق راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط