شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴
میرزا کوچک جنگلی صاحب کتابشناسی شد

«کتابشناسی میرزا کوچک جنگلی» که به بهانه نخستین کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک جنگلی گردآوری و تدوین شده است به معرفی مدخل‌ها، منابع کتاب و مقاله درباره این شخصیت تاریخی تاثیرگذار می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ابینا)، «کتابشناسی میرزا کوچک جنگلی» به‌کوشش علی خیشوند، زیر نظر محمد شیخان و شهریار مرادی‌دهقی از سوی مرکز پژوهش و اسناد معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهوری با همکاری موسسه خانه کتاب و کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک جنگلی به‌چاپ رسیده است و به معرفی کتاب‌ها و مقاله‌هایی که درباره رهبر نهضت جنگل نوشته شده، می‌پردازد.

کتاب شامل چهار بخش اصلی، 167 رکورد کتاب از مدخل مادر و 253 مقاله را دسته‌بندی و معرفی کرده است. همچنین نمایه‌های پدیدآور، عنوان، موضوع و ناشر به‌صورت جدا بخش‌بندی شده‌اند.

پشت جلد کتاب نوشته شده است: «حجم انبوه کتاب‌ها و مقالات چه در دوره پیش از انقلاب و چه پس از آن نشان از جایگاه میرزا کوچک جنگلی در تاریخ معاصر و تاثیر او در تحولات و اندیشه ضداستبدادی و ضداستعماری ایرانیان دارد. با توجه به چنین جایگاه و تاثیری، لازم است آثار منتشره در این‌باره بازشناسی و مورد مداقه قرار گیرد.»

«کتابشناسی میرزا کوچک جنگلی» با دسته‌بندی منابع در این حوزه کمک شایانی به پژوهشگران حوزه تاریخ معاصر و حوزه‌های مرتبط می‌کند. تهیه و تدوین این کتاب که به بهانه نخستین کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک جنگلی 11 آذرماه 1391 انجام شد، در بازسازی هویت ایرانی ـ اسلامی این شخصیت تاثیر به‌سزایی دارد.

در مقدمه درباره شروع نهضت جنگل آمده است: «در سال‌های 1294 تا 1300 خورشیدی کانون مقاومت میرزا کوچک جنگلی و یارانش در جنگل‌های گیلان گوشه‌ای از مقاومت ایرانیان در مقابله با اشغال و استعمار را رقم زد که با نام قیام جنگل شناخته می‌شود. این قیام در طول نزدیک به هفت سال تدوام خود نه فقط همه تحولات گیلان را تحت‌الشعاع خود قرار داد، بلکه در دوره‌هایی به‌عنوان مهم‌ترین تحول سیاسی در ایران همه نگاه‌ها را در سراسر کشور به‌سوی خود خیره ساخت.»

«کتابشناسی میرزا کوچک جنگلی» در 292 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای هفت‌هزار و 500 تومان از سوی کمیته‌های علمی ـ پژوهشی ستاد کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک جنگلی، با همکاری مرکز پژوهش و اسناد معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهور، به کوشش موسسه خانه کتاب منتشر و در دسترس پژوهشگران حوزه تاریخ قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها