چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷
چینش زمانی صحیح برای نمایاندن نکات گمشده تاریخی

کتاب‌های «گزارش لحظه به لحظه از صلح حدیبیه» و «گزارش لحظه به لحظه فتح مکه» برگرفته از تاریخ مسلمان به روایت محمدرضا انصاری مکتوب شدند. به گفته مولف این آثار، چینش تاریخی وقایع به کمک روایات اهل سنت و شیعه و زبان داستانی، از ویژگی‌های این کتاب‌ها به شمار می‌آیند.-

محمدرضا انصاری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: این دو اثر به ترتیب نوزدهمین و بیستمین کتاب‌های مجموعه گزارش‌های لحظه به لحظه از وقایع تاریخی صدر اسلام و مکتوباتی مستند به شمار می‌آیند.

وی گفت: در کتاب «گزارش لحظه به لحظه از صلح حدیبیه» به ماجرای حرکت پیامبر اسلام(ص) از شهر مدینه به شهر مکه در موقعیتی حساس پرداخته می‌شود که ایشان از قدرت خاصی برای اجرای دستورات خود در مکه برخوردار نبودند.

این مولف اهل قم ادامه داد: حضرت رسول(ص) آن سال به سوی مکه حرکت می‌کند و به دلیل محدودیت در قدرت مجبور می‌شود با کفار مکه طی شروطی صلح ‌کند اما پس از گذشت یک سال از این ماجرا، کفار با نقض یکی از این شروط به این صلح‌ پایان می‌دهند و طبق آیات و بشارت خداوند، حضرت محمد(ص) با لشکری عظیم به مکه حرکت می‌کند و مکه را فتح می‌کنند.

انصاری با بیان این‌که فتح مکه ادامه‌ دهنده صلح حدیبیه است، عنوان کرد: در کتاب «گزارش لحظه به لحظه فتح مکه» به نوع ورود پیامبر(ص) و عظمت و احترام ایشان در شهر مکه پرداخته می‌شود. همچنین در بخشی از این اثر درباره درگیری‌های کفار با مسلمانان در مدخل شهر، مسلمان شدن ابوسفیان در این فتح و قرار گرفتن شهر مکه در اقتدار پیامبر اکرم (ص) سخن به میان می‌آید.

وی درباره زبان این نوشتار توضیح داد: کتاب‌های «گزارش لحظه به لحظه از غدیر» و «گزارش لحظه به لحظه از فدک» را پدرم حدود هفت سال پیش به رشته تحریر آورد. اساس کار در این آثار بر سیستم نگارشی خاص، روان و درگیر نکردن ذهن خواننده بنا شد. سایر نوشتارهای این مجموعه را من نوشته‌ام و کوشیده‌ام با جمع‌آوری مطالب و چینش آن‌ها در کنار هم با توجه به تاریخ وقوع، خواننده را از نقطه شروع تا پایان همراهی کنم. این مجموعه برای عموم مردم نگاشته شده است.

نویسنده حوزه دین افزود: من و پدرم این مجموعه را با نیازسنجی درباره برخی موضوعات با کمک روایات و منابع مستند نوشته‌ایم، چرا که جای مطالبی مفصل و کامل درباره وقایعی مانند غدیر، فدک، مباهله و شهادت حضرت زهرا(ص) در آثار مکتوب خالی بود، به این معنا که کتابی کامل که خاص این موضوعات در قالب داستان باشد، نداشته‌ایم.

وی درباره ادامه نگارش مجموعه کتاب‌های گزارش لحظه به لحظه گفت: اکنون به نگارش گزارش لحظه به لحظه از کربلا فکر می‌کنم، زیرا تاکنون کتاب‌هایی درباره زندگی و شهادت امام علی(ع)، امام حسن(ع) و صدیقه طاهر(س) به رشته تحریر درآورده‌ام. واقعه تاریخی کربلا یکی از بزرگترین رویداد‌های تاریخ شیعیان است که تاکنون کتاب‌ها و مقاتل زیادی درباره آن نوشته شده‌اند. بنابراین، برای نگارش گزارش لحظه به لحظه از کربلا باید منابع زیادی را واکاوی کنم که این کار به زمان و دقت خاصی نیاز است اما به نظر می‌رسد که پس از چند سال در بیش از 50 جلد این گزارش را مکتوب کنم.

انصاری ادامه داد: البته برای نگارش کتاب‌های مورد نظر، فهرستی تهیه کرده‌ایم که بر اساس مناسبت‌ها وضرورت‌ها با راهنمایی و همراهی پدرم آن‌ها را تدوین و تالیف خواهیم کرد.

وی درباره بازخورد مجموعه گزارش‌های لحظه به لحظه بین مخاطبان گفت: اغلب خوانندگان نسبت به شیوه نگارش، چینش تاریخی رخدادها و نمایان شدن نکات گمشده تاریخی ابراز رضایت می‌کنند.

محقق حوزه دین در پاسخ به این سوال که «حضور این مجموعه در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» عنوان کرد: با توجه به افزایش بهای کاغذ و نوسانات بازار آن، بهای نهایی آثار مکتوب هم از این تغییرات بی‌بهره نمانده‌اند و این موضوع در استقبال مخاطبان از آثار ارایه شده در نمایشگاه تاثیرگذار خواهد بود. البته این تغییرات در کتاب‌های دینی و مذهبی کمتر نمایان است اما امیدوارم مکتوباتی مانند مجموعه گزارش‌های لحظه به لحظه مورد استقبال عموم قرار گیرند.

کتاب «گزارش لحظه به لحظه از صلح حدیبیه» با شمارگان یک هزار نسخه، در 56 صفحه و به بهای 16 هزار ریال به تازگی از سوی انتشارات دلیل ما روانه بازار کتاب منتشر شده است. همچنین کتاب «گزارش لحظه به لحظه از فتح مکه» با شمارگان یک هزار نسخه و در 60 صفحه برای نخستین‌بار در نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد. هنوز بهای نهایی این اثر تعیین نشده است.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 11 تا 21 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط