چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸
پرسپولیس از آغاز تا شش‌تایی‌ها در یک کتاب

جلد نخست کتاب جامع پرسپولیس با عنوان «نسل مردان طلایی» نوشته محمد نویدی و مهدی حدادپور به کوشش معاونت فرهنگی این باشگاه در 195 صفحه و پنج فصل منتشر شد. این کتاب دربرگیرنده تاریخچه پرسپولیس از بدو تاسیس تا سال 1357 و پیروزی انقلاب اسلامی است و فصل پایانی آن به برتری تاریخی شش بر صفر سرخپوشان مقابل تیم استقلال(تاج) رقیب سنتی‌ این تیم اختصاص دارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بخش نخست این کتاب تاریخچه نام دارد و به چگونگی تاسیس تیمی پرداخته است که در کمتر از یک دهه بدل به پرطرفدارترین تیم فوتبال ایران می‌شود. در این قسمت از مسعود برومند و پرویز دهداری به ترتیب به عنوان نخستین سرپرست و مربی پرسپولیس یاد شده است.
 
بر اساس مطالب کتاب، نخستین بازی پرسپولیس که با انتقال سند تیم شاهین تهران به نام این باشگاه موجودیت پیدا کرده بود (پیش از این پرسپولیس نام تیمی در رقابت‌های دسته دوم تهران بود) مقابل تیم تاج (استقلال فعلی) 16 فروردین با حضور 25 هزار تماشاگر در ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی کنونی) برگزار شد. این دیدار جنبه دوستانه داشت و دو تیم پس از پایان یک بازی کم افت و خیز به تساوی بدون گل رضایت دادند. 

در فصل دوم کتاب که با نام «همه نبردهای پرسپولیس» مشخص شده است، جدول‌ها و نتایجی که این تیم از نخستین حضورش در مسابقات قهرمانی جام باشگاه تهران (سال 1348) تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به دست آورده، منعکس شده است. در انتهای این بخش نمودار تورنمنت‌هایی که پیش از انقلاب اسلامی با حضور پرسپولیس انجام شده و همچنین نموداری مجزایی که نتایج دیدارهای دوستانه پرطرفدارترین تیم ایران را در خود جای داده است، به چشم می‌خورد. 

معرفی بازیکنان برجسته و اسطوره‌های باشگاه پرسپولس، محور اصلی فصل سوم این کتاب است. در این بخش از چهره‌هایی مانند علی پروین،‌ همایون بهزادی، مرحوم صفر ایرانپاک (آقای گل تاریخ شهرآورد سرخابی)، ابراهیم آشتیانی، مرحوم محراب شاهرخی و محمد صادقی صحبت به میان آمده است.
 
قسمتی از این فصل به معرفی «آلن ویتل» ستاره انگلیسی و موثرترین بازیکن خارجی تاریخ پرسپولیس پرداخته شده است. این بازیکن بزرگ که در زمان مربی‌گری «سر الف رمزی» موفق به پوشیدن پیراهن تیم ملی انگلستان هم شده بود، با زدن 15 گل در 32 مسابقه، نام خود را به عنوان گلزن‌ترین بازیکن خارجی تاریخ پرسپولیس به ثبت رساند. در قسمت دیگری از این فصل هم به معرفی جواد اله‌وردی، مدافع تیم تاج که پس از باخت تاریخی 6 بر صفر این تیم از جمع آبی‌پوشان رانده شد و به پرسپولیس پیوست، سخن به میان آمده است. 

بخش چهارم کتاب جامع پرسپولیس اختصاص به ذکر نام همه بازیکنانی دارد که از سال‌ 1347 تا سال 1357 پیراهن سرخ این باشگاه را به تن کردند. در این بخش حتی نام چهره‌هایی مانند غلام وفاخواه، مصطفی عرب، جلال طالبی و محمد حلوایی که به عنوان بازیکنان کمکی پیراهن این تیم را برتن کردند هم به چشم می‌خورد.

شش‌تایی‌ها که عنوان بخش پایانی این کتاب است، به بازگویی وقایع تاریخی‌ترین شهرآورد سرخابی (16 شهریور 1352) می پردازد، دیداری که به برتری 6 بر صفر سرخ‌پوشان مقابل تاج انجامید،‌ نتیجه‌ای که با گذشت 40 سال هنوز هواداران پرسپولیس آن‌ را به رخ استقلالی‌ها می‌کشند. 

در این قسمت به بخشی از کتاب «تاریخچه بازی‌های پرسپولیس و استقلال» استناد شده است. این مسابقه که یازدهمین رویارویی تیم‌های پرطرفدار پایتخت به حساب می‌آمد، با قضاوت نیکولای پتریچیانو از رومانی آغاز شد. دو تیم در 30 دقیقه نخست، دیداری متعادل را برگزار کردند اما این پرسپولیس بود که دقیقه 32 توسط حسینعلی کلانی به گل رسید و در آخرین دقیقه نیمه اول هم ایرج سلیمانی برتری سرخ‌پوشان را دو برابر کرد. این دو گل تا حدودی شیرازه تاج را فرو پاشید و بازیکنان این تیم در وقت دوم برای جبران مافات رو به بازی احساسی آوردند اما این پرسپولیس بود که با انجام یک بازی منطقی و در عین شگفتی همگان 4 بار دیگر دروازه تاج را توسط سلیمانی و بهزادی (سه گل) باز کرد. در قسمتی از این فصل به بررسی دلایل نبودن فیلم این مسابقه پرداخته شده است. همزمانی این دیدار با دومین روز مسابقات کشتی قهرمانی جهان (1973) که در تهران برگزار می‌شد، باعث حضور تنها گروه پرتابل تلویزیون ایران برای پوشش این رویداد جهانی شد و به این ترتیب تصویری از شهرآورد یازدهم تهران تهیه و پخش نشد. 

کتاب جامع پرسپولیس با عنوان «نسل مردان طلایی» یکشنبه‌ شب گذشته در نخستین مراسم بزرگداشت چهره‌های ماندگار پرسپولیس با حضور محمد رویانیان مدیرعامل و علی پروین و محمد مایلی‌کهن دو تن از پیشکسوتان فوتبال ایران رونمایی شد. قرار است جلد دوم این کتاب هم به زودی از سوی معاونت فرهنگی باشگاه پرسپولیس منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط