دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۷
شرح 24‌ سال نگهداری اسیران در «اسرای عراقی یا میهمان»

«اسرای عراقی یا میهمان» که به ارایه گزارشی از 24 سال نگهداری ارتش جمهوری اسلامی ایران از اسیران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می‌پردازد، به قلم مشترک محمدحسن حبیبیان و شاداب عسکری منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «اسرای عراقی یا میهمان» که از سوی سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است به ارایه گزارشی از نحوه نگهداری ایرانیان از اسیران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از سال 1359 تا 1382 می‌پردازد.

محمدحسن حبیبیان و شاداب عسکری به عنوان نویسندگان این کتاب در ابتدا به زمینه‌های آغاز جنگ از سوی عراق پرداخته‌اند و این موضوع را از وقوع انقلاب اسلامی در ایران و به مخاطره افتادن منافع آمریکا در منطقه، به صورت خلاصه مورد بررسی قرار داده‌اند.

نویسندگان که به تحلیل و به نوعی مقایسه میان نگهداری از اسیران از سوی عراقی‌ها و ایرانیان پرداخته‌اند، برای نگارش «اسرای عراقی یا میهمان» اسناد بسیاری را مورد واکاوی قرار داده‌اند و از سخنرانی‌ها و متن جراید‌ و آثار بسیاری بهره گرفته‌اند.

کتاب‌های «اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی»، «تاریخ سیاسی جنگ تحمیلی» و «سیاست بین‌المللی در خلیج فارس» و نیز مصاحبه با امیر سرتیپ عبد‌الله نجفی (رییس کمیسیون اسرای جنگی از سال 1373 تا 1384) برخی از 21 منبع تالیف کتاب «اسرای عراقی یا میهمان» است.

آغاز جنگ عراق علیه ایران، تهیه و تنظیم لیست اسرا و مفقودان ایرانی و ارایه آن‌ها برای پیگیری ثبت‌ نام، اسرای عراقی یا میهمان، اهم اقدام‌های انجام شده توسط کمیته بهداشت و درمان، عراقی‌هایی که به رزمندگان اسلام پیوستند، عنوان‌های برخی بخش‌های این کتاب است.

در صفحه 69، زیرِ عنوانِ «عراقی‌هایی که به رزمندگان اسلام پیوستند» می‌خوانیم: «... اکنون بسیاری از آن‌ها در ایران زندگی می‌کنند ، خانواده و زندگی تشکیل داده‌اند و خاطرات آن سال‌ها را برای فرزندان و نوه‌هایشان بازگو می‌کنند. افسر دیروز ارتش مغرور عراق اکنون یک ساندویچی دارد و دیگری که سه سال در استخبارات عراق بوده، اکنون راننده تاکسی است و آن دیگری که فرمانده یگان لجستیک ارتش چهارم عراق بوده، بیش از هجده‌ سال است که در دبیرستان‌های قم و آموزشگاه‌های زبان قم و ساوه به تدریس زبان مشعول است و چنان با لهجه قمی صحبت می‌کند که فراموش می‌کنی اهل سماوه عراق است.»

نگارندگان در پایان کتاب هم آماری از تعداد اسیران عراقی در جریان اجرای عملیات‌های گوناگون در سال‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ارایه و یادآور شده‌اند که «در دوران دفاع مقدس، وظیفه نگهداری ‌72113 نفر از اسرای جنگی به ارتش جمهوری اسلامی ایران محول گردیده بود.»

کتاب «اسرای عراقی یا میهمان» را انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران در 88 صفحه قطع رقعی، با شمارگان هزار نسخه و به بهای 25‌هزار ریال روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها