دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
رجال و دیپلمات‌های عصر قاجار و پهلوی در دایره‌المعارفی گردآمدند

«رجال و دیپلمات‌های عصر قاجار و پهلوی» مجموعه‌ای از یادداشت‌ها و دست‌نوشته‌های «ریدر ویلیام بولارد»، «یاسنت لویی رابینو» و «جورج پرسی چرچیل» از کارمندان سفارت انگلیس در ایران و در دوره‌های قاجار است. کتاب با ترجمه غلامحسین میرزاصالح، دایره‌المعارفی از شرح‌ حال رجال و دیپلمات‌های دو کشور در ارتباط با یکدیگر به‌شمار می‌رود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «رجال و دیپلمات‌های عصر قاجار و پهلوی» به‌قلم «ریدر ویلیام بولارد»، «یاسنت لویی رابینو» و «جورج پرسی چرچیل» با گردآوری و ترجمه غلامحسین میرزاصالح منتشر شد.

این کتاب در واقع دایره‌المعارفی براساس ترتیب الفبایی است و به معرفی شخصیت‌های سیاسی دو کشور براساس دست‌نوشته‌ها و یادداشت‌های سه نویسنده آن (کارکنان سفارت انگلیس در این دوره‌ها) می‌پردازد. 

پیش از این کتاب «خاطرات سر ریدر ویلیام بولارد» سفیر انگلیس در ایران، شامل نامه‌های خصوصی و گزارش‌های محرمانه، همراه با شرح‌ حال رجال عصر پهلوی از همین مترجم به‌چاپ رسیده بود که اطلاعات سودمندی در ارتباط با وضعیت ایران در آن دوره و رجال سیاسی به‌دست می‌داد.

«رجال و دیپلمات‌های عصر قاجار و پهلوی» به‌گونه‌ای راهنما و رمزگشای شناسایی دیپلمات‌های دو کشور و رجال سیاسی این دو دوره تاریخی ایران است.
 
در «پیشگفتار» کتاب آمده است: «سر ریدر ویلیام بولارد در پاییز 1939 و در پایان چهار سال ماموریت در اتحاد شوروی به ایران آمد و در مدت شش سال اقامت در تهران سکاندار سیاست خارجی بریتانیا در منطقه بود. میزان دخالت او در امور داخلی ایران حد و مرزی نداشت. بولارد تقریبا هر سال شرح حال رجال و گزیدگان اجتماعی ایران را با ذکر محرمانه بودن آن برای وزارت امور خارجه و دیوان هند در لندن ارسال می‌کرد. به کوشش بولارد بخش فارسی رادیو بی‌بی‌سی شروع به کار کرد.»

در بخش دیگری از «پیشگفتار» نوشته شده است: «چرچیل و رابینو برخلاف بولارد، صرفا به موقعیت اجتماعی و سمت‌های رسمی مقامات و کارگزاران ایرانی توجه داشتند. چرچیل در پاره‌ای موارد در شرح دودمان خاندان‌های ایرانی و همچنین اقوام و قبایل به بیان سوابق تاریخی می‌پردازد. به‌عنوان مثال پژوهش او در مورد خاندان هاشمیه و سرنوشت حاجی ابراهیم کلانتر، نخستین صدراعظم فتحعلی‌شاه و ماجرای نخستین قتل‌های زنجیره‌ای در ایران تنها ماخذ غیرایرانی است که در اختیار داریم.»

چاپ نخست کتاب «رجال و دیپلمات‌های عصر قاجار و پهلوی» در 456 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه و بهای 18 هزار تومان از سوی انتشارات معین راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها