پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۰
نگاهي به همه آثار «شيموس هيني»

با انتشار كتابی جديد درباره «شيموس هيني» ، همه كارهاي بررسی شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از ضميمه ادبي تايمز ، يك كتاب جديد با عنوان «شيموس هيني:‌ كتاب‌شناسي 2003-1959» اولين كتابي است كه به بررسي اشعار منتشر شده از اين شاعر سرشناس در كتاب‌ها، مجله‌ها و ضميمه‌هاي مختلف می پردازد. 

بر مبناي اين اثر جديد مي‌توان دريافت كه «شيموس هيني» بسياري از اشعارش را چند بار به دست چاپ سپرده و همواره آنها را با تجديد نظر و اصلاح براي چاپ در مجله يا مجموعه‌هاي شعر منتشر كرده‌است. 

اين كتاب‌شناسي كه به شيوه دقيق دانشگاهي با رويكردي كاملا مدرن نوشته شده، نه تنها همه كتاب‌ها، كتابچه‌ها و ‌كليه كارت‌هاي تبريك كريسمس را بررسي كرده، بلكه صفحات شنيداري، معرفي‌ها، يادداشت‌هاي روي جلد و حتي نقدهاي مطبوعاتي كه درباره يكي از اشعار اين شاعر مشهور بوده را نيز از نظر دور نداشته ‌است. 

جذاب‌ترين بخش اين كتاب فصلي است كه به بررسي اشعاري پرداخته كه تاكنون در هيچ مجموعه‌اي گردآوري نشده و تنها در مجله‌ها به صورت پراكنده آمده‌بود. در اينجا علاقه‌مندان «هيني» مي‌توانند با اشعاري روبه‌رو شوند كه تا پيش از اين اطلاعي از آنها نداشتند. 

شيموس هيني برخي از اشعارش را با نام مستعار «اينسرتوس» منتشر مي‌كرد و يك مورد از اشعارش نيز با نام «جيمز هيني» منتشر شده‌ بود. اين مورد براي اولين بار در اين كتاب مطرح شده است. 

بسياري از منتقدان و شعرا، شعر شيموس هيني شاعر معاصر ايرلندي و برنده جايزه نوبل ادبيات در سال ۱۹۹۵ را مصداق شعر پست مدرن مي دانند. اشعار او كه همواره با استقبال عمومي خوانندگان ايرلند و سراسر كشورهاي انگليسي زبان روبه‌رو بوده بارها موجب دريافت جايزه هاي مختلف از انجمن‌هاي متفاوت سراسر اروپا شده است. توجه به اسطوره‌هاي كهن و كشاندن آنها به شكلي به دنياي جديد و دگرگون كردن آنها و همچنين توجه به زبان امروز انگليسي از ويژگي‌هاي شعر اوست.
 
هيني آوريل سال ۱۹۳۹ در يك خانواده كشاورز در موسبان واقع در ۳۰ مايلي شمال غربي بلفاست متولد شد. او نخستين فرزند از يك خانواده ۱۱ نفره است. 

كتاب‌شناسي شيموس هيني به وسيله «رند برندس» و «مايكل جي. دوركان» توسط انتشارات «فابس» به قيمت 50 پوند منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها