چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۲:۳۵
کبیر: «سرگذشت فلسفه» برایان مگی بهترین کتاب فلسفی است که خواندم

حجت‌الاسلام والمسلمین یحیی کبیر، عضو هیات علمی پردیس قم دانشگاه تهران مي‌گويد «سرگذشت فلسفه» برایان مگی نه تنها بهترین کتاب فلسفی بوده که در سال 91 خوانده بلکه بهترین کتابی است که در تمام این سال‌ها مطالعه کرده است.-

این نویسنده و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره بهترین اثری که در سال 91 مطالعه کرده است گفت: چون با دانشجویان ارشد و دکترا سر و کار دارم کتاب زیاد مطالعه می‌کنم، اما «سرگذشت فلسفه» برایان مگی و تفسیر «الایضاح» که تفسیر قرآن به قرآن است بهترین کتاب‌هایی بودند که مطالعه کردم؛ به‌ویژه کتاب برایان مگی که دو بار آن را خواندم و به نظرم بی‌نظیر بود و شاید بهترین کتابی است که در عمرم خوانده‌ام. مگی در این اثر دو هزار و 500 سال فلسفه را با زبانی لطیف و روان و با نگاهی آماری و دقیق تبیین می‌کند.

وی با اشاره به مهم‌ترین تاملات فلسفی‌اش در سال 91 گفت: مهم‌ترین بحثی که بعد از 33 سال فلسفه خواندن برایم مسجل شد، اتحاد میان حقیقت وحی، حقیقت عرفان و حقیقت حکمت متعالیه است؛ با این توضيح که لفظ «اتحاد» با «وحدت» فرق دارد. وحی، عرفان و حکمت متعالیه در عین حال که سه سیستم جداگانه‌اند از اتحاد برخوردارند و درک تقریبا صددرصدی آن بهترین چیزی است که بعد از سال‌ها فلسفه خواندن به آن رسیدم. 

کبیر با ابراز امیدواری برای اتحاد تمدن‌های بزرگ فلسفی و دینی در آینده گفت: از طریق این اتحاد، غرب و شرق به هم نزدیک می‌شوند که نتیجه آن صلح و آرامش الهی و انسانی و به حداقل رسیدن ستم‌هاست. 

وی با بیان این‌که در سال 91 بیش از همه از آرای شلایرماخر، فیلسوف دین آلمانی متاثر شده است، گفت: در ده سال اخیر بر حسب گرایش‌های دانشگاهی سراغ فلاسفه دین اروپا رفتم. من بیش از همه تحت تاثیر اندیشه‌های «شلایرماخر» قرار گرفتم. او معتقد است خدا باید حس شود، بحث حس شدن حقیقت الهی او که یک فیلسوف دین آلمانی و هم‌عصر کانت است بسیار مرا تحت تاثیر قرار داد. همچنین هر گاه سراغ آثار نوصدرایی‌هایی مانند حکیم سبزواری و علامه طباطبایی می‌روم به وجد می‌آیم.

عضو هیات علمی پردیس قم دانشگاه تهران درباره کتاب‌هایی که فلسفه‌دوستان می‌توانند در ایام نوروز مطالعه کنند گفت:  جلد نخست کتاب چهارجلدی «تاریخ فلسفه اسلامی» و همچنین «سرگذشت فلسفه» برایان مگی کتا‌ب‌هایی است که برای مطالعه در نوروز پیشنهاد می‌کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها