دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
ثبت تاریخ نیروی دریایی ایران از آغاز تا پایان دوره پهلوی

ثبت تاریخ نیروی دریایی ایران از آغاز تا پایان دوره پهلوی از سوی خسرو معتضد و به سفارش دفتر پژوهش‌های نظری و مطالعات راهبردی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است.-

جانشین دفتر پژوهش‌های نظری و مطالعات راهبردی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: بر اساس قرار دادی میان این دفتر و خسرو معتضد، از پژوهشگران تاریخ، ثبت تاریخ نیروی دریایی ایران از آغاز تا پایان دوره پهلوی در حال انجام است. این کتاب جلد نخست از مجموعه‌ای با عنوان «تاریخ نیروی دریایی ایران» خواهد بود.

ناخدا یکم ابوالفضل پروانه با بیان این ‌که «پیشنهاد تدوین این کتاب از سوی دفتر پژوهش‌های نظری و مطالعات راهبردی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ارایه شده است» مدت این قرارداد را یک‌ساله عنوان کرد و گفت: از دو ماه گذشته تاکنون حدود 20 درصد از تالیف این کتاب به انجام رسیده است. 

وی افزود: هر چند خسرو معتضد اسنادی را در زمینه تاریخ نیروی دریایی در اختیار دارد اما دفتر پژوهش‌های نظری و مطالعات راهبردی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در صورت نیاز اسناد و تصاویری را در اختیار این محقق و پژوهشگر تاریخ قرار خواهد داد. 

جانشین دفتر پژوهش‌های نظری و مطالعات راهبردی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هدف از نگارش مجموعه‌ای با عنوان «تاریخ نیروی دریایی ایران» را شناساندن تاریخ این نیرو به آحاد جامعه عنوان کرد و ادامه داد: مردم با مقوله دریا و دریانوردی آشنایی چندانی ندارند و تاریخ دریایی بخش با اهمیتی از تاریخ کشورمان است که آشنایی مردم با این وجه از تاریخ ضروری به نظر می‌رسد.
 
وی هدف دیگر ثبت تاریخ نیروی دریایی ایران را کمبود منابع و ماخذ در این زمینه دانست و گفت: این اثر با ارایه اسناد و تصاویر ویژه می‌تواند مورد بهره‌گیری محققان و پژوهشگران هم قرار گیرد. 

ناخدا یکم پروانه همچنین از تصمیم دفتر پژوهش‌های نظری و مطالعات راهبردی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای ثبت تاریخ نیروی دریایی از دوره انقلاب اسلامی تاکنون به عنوان دومین جلد از کتاب «تاریخ نیروی دریایی ایران» خبر داد و اظهار کرد: این کتاب پس از اتمام کتاب نخست و از سوی پژوهشگر آن یا دیگر پژوهشگران تاریخ‌نگار تالیف خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها