شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۳
«هنر در عصر دیجیتال» بروس وندر آماده انتشار شد

مهدی مقیم‌نژاد، عضو هیات علمی دانشگاه هنر و مدرس عکاسی، از آماده انتشار بودن دو کتاب خود با نام‌های «عکاسی و نظریه» کتاب تالیفی و «هنر در عصر دیجیتال» نوشته بروس وندر با ترجمه مشترک مقیم‌نژاد و محمدعلی مقصودی خبر داد و به ایبنا گفت که از دو سال پیش تا کنون در انتظار چاپ این آثار از سوی انتشارات سوره مهر است.-

مقیم‌نژاد به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: هم‌اکنون من دو کتاب آماده انتشار در دست انتشارات سوره مهر دارم. یکی از این کتاب‌ها با عنوان «عکاسی و نظریه» شکل گسترده‌تر رساله دکترای من و پژوهشی در زمینه تئوری عکاسی و نقد عکس است. 

وی افزود: مولف در این کتاب ارتباط دو نظریه پساساختارگرایی و ساختارگرایی در زمینه نقد عکس و به طور کل ارتباط بین عکاسی و نظریه‌های فلسفی را بررسی می‌کند. این کتاب در سال 1389 به درخواست پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی که زیرمجموعه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است، به این نهاد واگذار شد، اما در نهایت پس از دو سال، در بهار امسال 1391 این نهاد با اعلام این نظر که انتشار این کتاب در برنامه‌هایش نیست، آن را به انتشارات سوره مهر فرستاد.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه هنر در ادامه با انتقاد از انتشارات سوره مهر به دلیل طولانی شدن زمان انتشار کتاب «عکاسی و نظریه» گفت: انتشارات سوره مهر بهار امسال کتاب را برای ویرایش نهایی به من سپرد و من نیز برخی مطالب کتاب را به روز کردم، اما هنوز این کتاب منتشر نشده و مدیریت تولید سوره مهر نیز در پاسخ پی‌گیری‌هایم به من گفت که انتشار این کتاب در اولویت کاری آنان نیست. 

مقیم‌نژاد در ادامه با اشاره به این نکته که کتاب تالیفی و منبع آکادمیک در حوزه تئوری‌های عکاسی و نقد عکس در ایران اندک است، گفت: این کتاب 600 صفحه و 10 فصل دارد. اکنون به مدت دو سال است که با وجود آماده بودن، روند انتشار این کتاب به تعویق افتاده است. این کتاب با وجود فقدان منبع آکادمیک، می‌تواند برای دانشجویان عکاسی و حتی دیگر رشته‌های هنرهای تجسمی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد یک کتاب درسی باشد. 

این مدرس عکاسی در ادامه با اشاره به دیگر کتاب آماده انتشار خود گفت: کتاب «هنر در عصر دیجیتال» نوشته بروس وندر با ترجمه مشترک من و محمدعلی مقصودی، نیز آماده انتشار است. این کتاب مباحث عام‌تری را دربر می‌گیرد. 

وی افزود: تاکنون کتابی درباره هنر دیجیتال و هنر در عصر دیجیتال به فارسی، چه تالیف و چه ترجمه، منتشر نشده است. این کتاب کاملا تصویری است و نمونه‌‌ها و مثال‌های شاخص بسیاری در گرایش‌های مختلف هنر دیجیتال در این کتاب معرفی شده‌اند. 

مقیم‌نژاد در پایان گفت: البته این کتاب نیز وضعیتی مانند کتاب «عکاسی و نظریه» پیدا کرده است. من نمی‌دانم چرا انتشارات سوره مهر وقتی قرار نیست کتاب‌ها را به چاپ برساند، امتیاز آن‌ها را خریداری می‌کند. متاسفانه این ناشر امتیاز چاپ این کتاب‌ها را از ما خریداری کرده و نمی‌توانیم کتاب را پس بگیریم.

 مقیم‌نژاد فارغ‌التحصیل مقطع دکترای پژوهش هنر است و هم‌اکنون در دانشگاه هنر تهران و دانشگاه سوره در گروه‌های عکاسی و گرافیک تدریس می‌کند. 

پیش‌تر ترجمه‌های «گزیده شاعران معاصر آمریکا» و «نشانه‌شناسی عکاسی» نوشته گوران سونسون از مقیم‌نژاد منتشر شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط