شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۲
تحلیل پنج دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در یک کتاب

«کتاب پنج سال تئاتر فجر» تحلیل آثار اجرا شده دوره‌های بیست‌و‌ششم تا سی‌ام جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به کوشش منوچهر اکبرلو از سوی انتشارات نمایش روانه کتابفروشی‌ها شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب تحقیقی و پژوهشی «پنج سال تئاتر فجر» با عنوان دوم «مجموعه داده‌ها و تحلیل‌های پنج دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دوره‌های 26 تا 30» دو فصل کلی دارد؛ «داده‌ها» و «تحلیل». 

در فصل «داده‌ها» اطلاعات آماری دوره‌های 26 تا 30 یعنی جشنواره‌های برگزار شده از سال‌های 1386 تا 1390، شامل معرفی‌ کامل نمایش‌ها و خلاصه داستان آن‌ها و نام کامل عوامل اجرایی آثار در هر دوره، به همراه بخش‌های مختلف جشنواره گردآوری و درج شده است. 

فصل دوم کتاب نیز به تحلیل همه نمایش‌های برگزار شده در طول جشنواره‌های بیست‌و‌ششم تا سی‌ام به قلم چند تن از منتقدان همکار گردآورنده این کتاب، اختصاص دارد. 

همکاران اکبرلو در بخش جمع‌آوری داده‌ها عبارتند از جلال تجنگی، مجید داخ، لیلی غفاری و مهدی حاجیان و در بخش تحلیل مهرداد رایانی مخصوص، مهدی نصیری، علیرضا رحیمی، محمدرضا مرزوقی، خسرو کیمنش، رضا آشفته و سعید محبی بودند. 

همچنین نام‌های احسان مجیدی، حمیدرضا ملاحسینی، شراره گل محمدی، الهام مشتاق و مریم اکبرلو نیز به عنوان همکاران نویسنده در بخش تنظیم و ویرایش داده‌ها، درج شده است. 

این پژوهش می‌تواند راهنمای مناسبی برای برگزار کنندگان و مسوولان دوره‌های آتی جشنواره فجر و همچنین گروه‌های تئاتری و دانشجویان تئاتر باشد. 

«پنج سال تئاتر فجر» به کوشش منوچهر اکبرلو، 278 صفحه به بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات نمایش در اختیار علاقه‌مندان تئاتر قرار گرفته است. این کتاب در اصل جلد نخست از مجموعه «تاریخچه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر» است، باقی مجلدات این مجموعه نیز در سال آینده از سوی همین ناشر منتشر خواهد شد. 

منوچهر اکبرلو، کارشناسی کارگردانی تئاتر و کارشناسی ارشد پژوهش هنر دارد و هم‌اکنون در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز و دانشگاه سوره تدریس می‌کند. 

«اقتباس ادبی برای سینما»، «شعبده سینما»، «چهره‌های موفق»، «نگاهی به نمایش‌های سنتی ایران»، «تکنیک‌های نمایش خلاق»، «بررسی امکانات بصری در برنامه های کودک تلویزیون» و مجموعه سه جلدی نمایشنامه‌ »پلنگ و آدمیزاد» نام چند کتاب منتشر شده اکبرلو است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها