چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۶

با اعلام خبر نامزدی 195 نویسنده برای کسب جایزه نوبل ادبیات سال 2013 از سوی آکادمی جایزه نوبل کشور سوئد، رقابت امسال بر سر مهم ترین جایزه جهانی ادبیات آغاز شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری اتریش، از تعداد 195 نامزد امسال این جایزه 48 نویسنده برای نخستین بار کاندید کسب این جایزه شده اند. آکادمی نوبل سوئد در ماه آوریل (فروردین) از میان این 195 نویسنده تعداد 15 تا 20 نفر را انتخاب می کند و بقیه از دور رقابت حذف می شوند. 

سپس در ماه می (اردیبهشت) از میان این 15 تا 20 نفر، پنج نویسنده به عنوان فینالیست های جایزه نوبل ادبی 2013 انتخاب می شوند. در فصل تابستان آثار این فینالیست ها مطالعه می شود، در ماه سپتامبر در مورد آثار بحث و تبادل نظر صورت می گیرد و سرانجام در ماه اکتبر برنده نهایی جایزه نوبل ادبی 2013 معرفی می شود. 

نامزدهای جایزه نوبل را انستیتوهای دعوت شده، برندگان پیشین، استادان دانشگاه و انجمن های ادبی خاص به آکادمی سوئد پیشنهاد می کنند. لیست نامزدهای این جایزه به صورت مخفی باقی می ماند و بر مبنای اساسنامه این آکادمی تنها پس از گذشت 50 سال اجازه انتشار لیست نامزدهای این جایزه وجود دارد. 

سال گذشته «مو یان» نویسنده چینی موفق شد  این جایزه ادبی برجسته را نصیب خود کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها