سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۱
بامشکی: ارزیابی آثار پژوهشی به تقویت و تعالی این عرصه می‌انجامد

سمیرا بامشکی که کتاب «روایت‌شناسی داستان‌های مثنوی» او در بخش ادبیات بیست‌و‌سومین دوره جایزه «کتاب فصل» برگزیده شد،معتقد است که جوایزی مانند کتاب فصل سبب می‌شود پژوهشگران به‌طور جدی‌تر در این عرصه گام بردارند؛ چراکه باور می‌کنند کارهای آنان دیده و ارزیابی می‌شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)‌، در این دوره از جایزه «کتاب فصل» در بخش ادبیات، کتاب «روایت‌شناسی داستان‌های مثنوی» از سمیرا بامشکی به عنوان برگزیده انتخاب شد. این کتاب پاییز امسال(1391) از سوی نشر هرمس به چاپ رسید.

بامشکی درباره این اثر به «ایبنا» گفت: این کتاب در حقیقت الگوی روایی مثنوی و به‌طورکلی داستان‌های عرفانی را با استفاده از نظریه‌های مطرح حوزه روایت‌شناسی و به‌ویژه نظریه «ژرار ژنت» بررسی می‌کند.

وی ادامه داد: هر چند در بسیاری از بخش‌های کتاب سعی شده از الگوی روایی «مثنوی معنوی» که منحصر به خود متن مثنوی است استفاده شود.

این پژوهشگر جوان به نتیجه کلی کتابش اشاره و تصریح کرد: نتیجه نهایی این بررسی نشان می‌دهد تمامی عناصر داستانی و این الگوهای روایی در خدمت ذهنیت مولوی، به مثابه راوی است.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا این الگوی‌های روایی در داستان‌های منظوم مولوی در مثنوی متفاوت است؟» گفت: به دلیل آن‌که مولوی ذهنی خلاق دارد، از نظر الگوهای روایی، نظم یا نثر در شیوه روایت‌گری مولوی تفاوتی ندارد.

بامشکی در ادامه به آشنایی‌اش با جایزه «کتاب فصل» اشاره کرد و توضیح داد: از طریق یکی از همکارانم در جریان برگزاری این جایزه قرار گرفتم و کتابم را برای شرکت در این دوره از جایزه به دبیرخانه آن ارسال کردم. به‌طورکلی هر نوع فعالیتی از این دست در حوزه کتاب، اقدامی شایسته است؛ چراکه به شناسایی نمونه‌های برتر هر حوزه منجر می‌شود.

وی در پایان افزود: از سوی دیگر پژوهشگر یا مولف نیز در آینده و در این حوزه جدی‌تر گام بر می‌دارد؛ چراکه می‌داند کارش ارزیابی، نقد و بررسی می‌شود و برای ادامه مسیر انگیزه‌ای مضاعف پیدا می‌کند، البته این مساله صرفا به دلیل دریافت جایزه مادی آن نیست. 

بامشکی، متولد دی 1360 در مشهد و فارغ‌التحصیل مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی است. وی اکنون استادیار دانشگاه فردوسی مشهد در گروه ادبیات است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط