پنجشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰
انتشار ارج‌نامه‌ای برای استاد محمدعلی مهدوی‌راد

کتاب «شمع جمع؛ ارج‌نامه استاد محمدعلی مهدوی‌راد» به کوشش علی راد از سوی موسسه خانه کتاب راهی بازار نشر شد. این اثر مجموعه مقالات شاگردان و همراهان مهدوی‌راد و همچنین مجموعه مقالاتی است که به قلم استاد به رشته تحریر درآمده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «شمع جمع؛ ارج‌نامه استاد محمدعلی مهدوی‌راد» شامل دو بخش اصلی است. بخش نخست، مجموعه مقالاتی‌ است که به استاد مهدوی‌راد تقدیم شده‌ است که هر کدام به قلم شاگردان و همراهان وی تالیف شده است.

«گونه‌شناسی و زیباشناسی هماهنگی‌های واژگان در قرآن»، «آیین فرزانگی؛ فضیلت و نجابت»، «نقد دیدگاه عسال در تناقض‌نمایی احادیث تفویض با ادله عقلی و نقلی»، «آفاق تفسیر از افق تحقیق» و «نگاهی به پیشینه علوم اسلامی در آینه فهرست‌های امامیه» عناوین برخی مقالات را تشکیل می‌دهند.

بخش دوم کتاب «شمع جمع؛ ارج‌نامه استاد محمدعلی مهدوی‌راد» تعدادی از مقالات و مصاحبه‌های استاد مهدوی‌راد در موضوعاتی مانند لزوم حکومت اسلامی، شاخصه‌های اسلام اموی، توسعه فرهنگ قرآنی و حدیث است که ضمن تنوع موضوعی بیانگر دیدگاه‌های استاد مهدوی‌راد در مسایل اسلامی نیز به‌شمار می‌رود.

از این مقالات و مصاحبه‌ها می‌توان به «لزوم حکومت اسلامی»، «اسلام اموی بنیادها و آموزه‌ها» و «توسعه فرهنگ قرآن» اشاره کرد.

«به سال 1334 شمسی در دیهی به نام «ینگجه» از بخش سرولایت نیشابور دیده به جهان گشود. مدرسه ابتدایی را در همان دیار گذراند. پس از آن‌که با مقدماتی از ادب عربی نیز در همان دیار آشنا شود به سال 1348 وارد حوزه علمیه مشهد شد و در مدرسه آیت‌الله العظمی میلانی که به شیوه‌ای نو و با برنامه‌ای منظم اداره می‌شد، تحصیل علوم دینی را آغاز کرد. وی در هفت سالگی اقامت در حوزه علمیه مشهد دروس مقدمات، ادبیات عرب و سطوح عالی علوم حوزوی را در محضر استادان آن دیار بیاموخت. وی در کنار درس‌های حوزوی سه سال به درس تفسیر روانشاد آیت‌الله حاج میرزا جواد تهرانی، حضرت آیت‌الله سید عز‌الدین زنجانی و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری حاضر شد و این دروس، اولین بذرهای علاقه و کشش به معارف قرآنی را در جان وی پاشید.» این جملات برگرفته از بخش «زندگینامه خودنوشت» کتاب «شمع جمع؛ ارج‌نامه استاد محمدعلی مهدوی‌راد» است.

«نمایه» عنوان بخشی از کتاب «شمع جمع؛ ارج‌نامه استاد محمدعلی مهدوی‌راد» است که فهرست و نشانی مجموعه آیات، احادیث و روایات اشاره شده در این اثر را دربردارد.

در بخش انتهایی این نوشتار مجموعه‌ای از تصاویر مربوط به استاد محمدعلی مهدوی‌راد ارایه شده است. همچنین تصاویر مربوط به تقدیرنامه‌هایی که وی از مسوولان فرهنگی مختلف کشور دریافت کرده است، به چشم می‌خورد.

مخاطبان با مطالعه کتاب «شمع جمع؛ ارج‌نامه استاد محمدعلی مهدوی‌راد» علاوه بر آشنایی با عناوین و محتوای مجموعه مقالات شاگردان و همراهان استاد مهدوی‌راد و همچنین مجموعه مقالاتی که به قلم استاد تحریر یافته‌اند، با شخصیت و منش استاد مهدوی‌راد نیز آشنا می‌شوند. از ویژگی‌های وی که در این اثر بیان شده است، می‌توان به آراستگی به فضایل و مکارم اخلاقی، تواضع و فروتنی و مصروف داشتن عمر خویش در راه اعتلای فرهنگ دینی و قرآنی اشاره کرد.

استاد محمدعلی مهدوی‌راد اکنون مدیریت گروه علوم قرآن و حدیث را بر عهده دارد. «نظام دفاعی اسلام»، «حدیث و حدیث‌پژوهی» و «با کاروان عشق، نشر مشعر»، «تحفة‌العابدین»، «مشعل جاوید، نشر دبیرخانه کتاب ولایت» عناوین برخی کتاب‌هایی‌ است که به قلم وی راهی بازار نشر شده‌اند.

همچنین «مبانی شخصیت زن از دیدگاه اسلام»، «اجتهاد در تفسیر روایی: نورالثقلین»، «جستاری در اهداف سفرهای حدیث‌پژوهی» و «ظاهر و باطن در تفسیر عرفانی» عناوین برخی از مقالات علمی و پژوهشی منتشر شده توسط استاد محمدعلی مهدوی‌راد را تشکیل می‌دهند.

موسسه خانه کتاب چندی پیش به پاس قدردانی از زحمات چند ساله استاد محمدعلی مهدوی‌راد با حضور علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی مسوولان فرهنگی کشور و حوزویان مراسم تجلیل از وی را در سرای اهل قلم برگزار کرد.

چاپ نخست کتاب «شمع جمع؛ ارج‌نامه استاد محمدعلی مهدوی‌راد» به کوشش علی راد، با شمارگان 750 نسخه، 520 صفحه و بهای 15 هزار و 500 تومان به تازگی از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها