دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۴
«این کوزه‌گر دهر» با رباعی‌های شعر فارسی همراه شد

کتاب «این کوزه‌گر دهر» به کوشش مرتضی کاخی از سوی انتشارات سخن منتشر شد. کاخی در این کتاب قالب رباعی را در تاریخچه شعر فارسی تحلیل و گزیده‌ای از رباعی‌های فارسی را ارایه کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کاخی درباره این کتاب گفت: کتاب «این کوزه‌گر دهر» همراه با گزیده‌ای از رباعی‌های فارسی به تحلیل و بررسی رباعی در تاریخ شعر فارسی از ابتدا تا امروز اختصاص دارد.

وی ادامه داد: این اثر مقدمه‌ای مفصل در حدود 80 صفحه دارد که در آن قالب رباعی را بررسی و شرح و توضیحی کامل درباره این قالب شعری از نظر محتوا و وزن ارایه کرده‌ام.

این پژوهشگر افزود: همچنین در ارایه نمونه رباعی‌ها، صحت انتساب هر رباعی به هر شاعر به‌طور کامل و براساس نسخه‌های موجود بررسی شده است.

وی در ادامه به کتاب‌های در دست تدوینش اشاره و تشریح کرد: این روزها درباره قصیده در شعر فارسی، نثر فارسی و شیوه‌ها و نظریه‌های مرتبط با آن پژوهش‌هایی را انجام می‌دهم. شیوه تدوین این کتاب‌ها نیز همانند دیگر کتاب‌های من در زمینه بررسی سیر غزل، «نثر فارسی از آغاز تا امروز» یا همین کتاب «این کوزه‌گر دهر» است.

وی در پایان گفت: همچنین قصد نگارش کتابی درباره خاطراتم با شاعران مختلف دارم که در آینده آن‌را انجام خواهم داد.

مرتضی کاخی متولد 1317 است. «روشن‌تر از خاموشی» (گزیده‌ شعر امروز ایران (۱۳۵۷ - ۱۳۰۰))، «قدر مجموعه‌ گل» (برگزیده‌ای از غزل فارسی از آغاز تا امروز همراه با شرح و توضیح)، «باغ بی‌برگی؛ یادنامه‌ مهدی اخوان ثالث»، «گفت‌وگوی شاعران: مهدی اخوان ثالث، احمد شاملو، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری، م. آزاد تهرانی» و «صدای حیرت بیدار؛ گفت‌وگوهای مهدی اخوان ثالث» از  آثار منتشر شده او هستند.

کتاب «این کوزه‌گر دهر» در 352 صفحه، شمارگان دو هزار و 200 نسخه و قیمت 17 هزار و 500 تومان از سوی نشر سخن منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط