دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۹
شیشه و شیشه‌گری دوره اشکانی و سلوکی کتاب می‌شود

«تاریخچه شیشه و شیشه‌گری» تالیف نوید صالح‌وند منتشر می‌شود. این کتاب به بررسی ظروف شیشه‌ای دوره اشکانی از مجموعه موزه ملی و موزه عباسی پرداخته است و تاریخچه آن ‌را از آغاز تا دوره اشکانی و سلوکی برای پژوهشگران تاریخ، باستانشناسی و هنر بیان می‌کند.-

صالح‌وند درباره کتاب «تاریخچه شیشه و شیشه‌گری» به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: این کتاب درباره ظروف شیشه‌ای دوره اشکانی از مجموعه موزه ملی و موزه رضا عباسی است و به بررسی مجموعه 82 شی از این دو موزه می‌پردازد.

نویسنده کتاب افزود: فصل اصلی کتاب، کاتالوگ‌های مجموعه دو موزه شامل طرح عکس، مشخصات و مقایسه با ظروفی است که در دیگر نقاط به‌دست آمده است. در واقع کتاب برگرفته از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با موضوع شیشه و شیشه‌گری دوره اشکانی به‌شمار می‌رود.

این پژوهشگر ادامه داد: این کتاب به تاریخچه شیشه از ابتدای اختراع آن در هزاره‌های سوم پیش از میلاد تا دوره اشکانی و سلوکی می‌پردازد. بررسی‌های انجام شده مربوط به شکل ظروف و تزیینات آن‌ها در دوره سلوکی ـ اشکانی است که درآمدی بر مجموعه‌های موزه ملی و موزه رضا عباسی به‌شمار می‌رود و مجموعه پنج اثر از موزه عباسی، 53 ظرف بازیافته از کاوش‌های باستانشناسی نگهداری شده در موزه ملی ایران و 24 شی توقیفی از مخزن همین موزه را دربرمی‌گیرد.

صالح‌وند به بخش‌های مختلف کتاب اشاره کرد و گفت: کتاب به موضوع‌هایی مانند مقدمه‌ای بر تاریخچه شیشه‌گری جهان، شیشه‌گری در مصر، بین‌النهرین و نخستین شیشه‌گران ایران تا دوره سلوکی، پیشینه‌ای از قوم و آغاز سلطنت اشکانیان، اقتصاد و تجارت در این دوره، شیشه‌گری سلوکی ـ اشکانی و ظروف شیشه‌ای دوره اشکانی، همچنین به فرهنگ‌های هم‌دوره خارج از ایران پرداخته شده است.

این مترجم توضیح داد: آرمان شیشه‌گر، استادیار پژوهشکده باستانشناسی بر کتاب «شیشه و شیشه‌گری» مقدمه نوشته است. همچنین این کتاب منبعی برای مطالعه ظروف شیشه‌ای موزه‌های ملی و عباسی است. 

کتاب «تاریخچه شیشه و شیشه‌گری» (ظروف شیشه‌ای دوره اشکانی مجموعه موزه ملی و موزه عباسی) تالیف نوید صالح‌وند در 184 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی نشر سمیرا (میراث مکتوب) منتشر و راهی بازار کتاب خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها