چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۸
انتشار «فضاهای جهانی سرمایه‌داری» در ایران

کتاب «فضاهای جهانی سرمایه‌داری» دیوید هاروی، از متفکران چپ و خالق آثار انتقادی متعدد که در همه کتاب هایش سرمایه‌داری را نشانه می گیرد،اخیرا به فارسی برگردانده شده است._

مهدی رحمانی،یکی از مترجمان این اثر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: این اثر جزو کتاب‌های اصلی هاروی مانند «وضعیت پست‌مدرن» نیست که یک نظریه در آن ارایه کرده باشد اما می‌توان آن را مکمل این کتاب دانست.

مهدی رحمانی توضیح داد: هاروی در کتاب «وضعیت پست‌مدرن» که با ترجمه عارف اقوامی در بازار نشر ایران موجود است، به مساله توزیع نامناسب و نامتوازن فضا ـ زمان پرداخته بود و در «فضاهای جهانی سرمایه‌داری» نیز همین بحث را ادامه داد.
وی افزود: هاروی مارکسیست است و جغرافیا را در چارچوب اقتصاد سیاسی مارکسیسم بررسی می‌کند. کار ابداعی او این است که جغرافیا را به اقتصاد سیاسی مارکسیسم نسبت می‌دهد و در «فضاهای جهانی سرمایه‌داری» همین موضوع را شرح و بسط می‌دهد مبنی بر این‌که اقتصاد سیاسی سرمایه‌داری فضا و زمان را به نحوی توزیع می‌کند که سبب ناعدالتی می‌شود.

این مترجم ادامه داد: هاروی علاوه بر این‌که فیلسوفی مبدع قلمداد می‌شود متخصص جغرافیای سیاسی نیز هست و در این کتاب جغرافیا را از منظر اقتصاد سیاسی چپ بررسی می‌کند.

به گفته رحمانی «وضعیت پسامدرنیته»، «شهری شدن سرمایه» و «نئولیبرالیسم» سه عنوان از دیگر آثار هاروی قلمداد می‌شوند که به فارسی برگردانده شده‌اند.

وی به نام ناشر این اثر اشاره‌ای نکرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها