شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۴
روایت تاریخ اسلام در ایران از دو منظر پزشکی و غیرپزشکی

«تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» موضوع اصلی دو کتاب در آستانه انتشار محمدعلی چلونگر، مدرس و پژوهشگر تاریخ اسلام است که یکی از آن‌ها سیر طب در تمدن اسلامی را مورد توجه قرار می‌دهد.-

محمدعلی چلونگر درباره کتاب‌هایش به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: این دو اثر اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند، زیرا هر دو آن‌ها تاریخ و تمدن اسلامی را مورد مداقه قرار می‌دهند، با این تفاوت که یکی از آن‌ها اختصاص به رشته‌های پزشکی و دیگری اختصاص به رشته‌های غیرپزشکی دارد.

وی افزود: تاریخ تمدن اسلامی یک درس عمومی برای همه رشته‌هاست که این دو کتاب نیز بر اساس فصول همان درس نوشته شده‌اند و با هم اشتراکاتی دارند البته کتاب مربوط به رشته‌های پزشکی  بیشتر به تاریخ طب در فرهنگ اسلامی می‌پردازد. برخی از مهم‌ترین کتاب‌های حوزه طب را که در تمدن اسلامی نوشته شده‌اند نیز در این اثر معرفی کرده‌ام.

چلونگر، نقش ایرانیان در تکوین و پیشرفت تمدن اسلامی را از محورهای اصلی کتاب دانست و گفت: تلاش کردم با تمرکز بر بررسی ارتباط تمدن اسلامی و ایرانی و نقش ایرانیان در پیشرفت این تمدن، دانشجویان را با هویت ایرانی ـ اسلامی آنان آشنا کنم. در واقع ارتباطی که میان تمدن اسلام و تمدن ایران وجود داشت از محورهای اصلی کتابم قلمداد می‌شود.

دانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان به کتاب دیگرش اشاره کرد که تالیف آن پایان یافته و در مرحله ویراستاری قرار دارد. به گفته وی این اثر «تاریخ ایران از ورود اسلام تا ظهور علویان» نام دارد که دو قرن و نیم از تاریخ ایران پس از ورود اسلام را بررسی می‌کند.

این سه کتاب را انتشارات دانشگاه اصفهان منتشر می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها