سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
شرح دیدار «عنوان بصری» با امام صادق(ع) در «اسرار ملکوت»

جلد سوم کتاب «اسرار ملکوت» برگرفته از درس‌های سیدمحمدمحسن حسینی‌تهرانی در شرح حدیث «عنوان بصری» از امام صادق(ع) است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حدیث «عنوان بصری» به منزله  دستورالعملی برای پیروان طریق ائمه(ع) است که مورد توجه بسیاری از عرفا و سالکان قرار دارد. 

مرحوم مجلسی این حدیث را با دست‌خط شیخ بهایی مشاهده کرده و در کتاب بحارالانوار نقل کرده است. این روایت شامل سفارش‌های امام صادق(ع) به عنوان بصری و تمام طالبان سلوک الی الله است. 

دستورالعملی که در این حدیث ارایه شده به پیروان راه ائمه(ع) کمک می‌کند با درک مفاهیم و عمل به محتوای آن از هواهای نفسانی دوری کنند و پاکیزه شوند و به علم و معرفت حقیقی دست یابند. این دستورالعمل، داستان مردی را بیان می‌کند که از علوم متداول زمان خود بهره‌مند شده بود و می‌خواست از علوم ائمه(ع) نیز برخوردار شود، اما با این حقیقت مواجه شد که علم حقیقی از طریق آموختن حاصل شدنی نیست، بلکه نوری است که خداوند بر قلب انسان مي‌تاباند و راز نایل شدن به آن را باید در حقیقت عبودیت جست‌وجو کرد. 

این حدیث، شامل ماجرای دیدارهای این فرد با نام «عنوان بصری» با امام صادق(ع) و دریافت دستورالعملی جامع از آن حضرت است. 

مجموعه «اسرار ملکوت» مقدمه شرح حدیث عنوان بصری از امام صادق(ع) را شامل می‌شود. به تازگی جلد سوم این اثر توسط انتشارات مکتب وحی منتشر شده و آن، برگرفته از درس‌های آیت‌الله سیدمحمدمحسن حسینی‌طهرانی در شرح حدیث عنوان بصری است.

مولف در بخش نخست کتاب با موضوع نگرشی تحلیلی بر مکتب و عقاید ابوحنیفه مطالبی را در 37 عنوان شرح می‌دهد که لزوم رجوع به عارف کامل برای جمیع افراد بشر، تقیه شدید امام صادق(ع) از ابوحنیفه، مشابهت حکم برخی از افراد با فتوای ابوحنیفه در قضیه مرحوم طیب حاج رضایی، حدیث مناظره امام صادق(ع) با ابوحنیفه به بیان دیگر، مکاشفه مرحوم حداد در کنار قبر ابوحنیفه و علی شریعتی، ذکر برخی خصایص و ویژگی‌های مرجعیت شیعه و همچنین ابوحنیفه در مقام معارضه با مکتب تشیع و اهل بیت(ع) گوی سبقت از همگان ربود، بعضي موضوعات آن است.

در مجلس سیزدهم این اثر با موضوع نگرشی تحلیلی بر نهضت‌های علویان و غایت آن مطلبی وجود دارد با عنوان «احترام مومن از کعبه و قرآن بالاتر است». در این بخش حدیثی از بحارالانوار نقل شده است که «المؤمن أعظم حرمة من القرآن و الکعبه». در پاسخ به چرایی این امر آمده است برای این‌که این قرآن یک کاغذی است که روی آن نوشته شده، کعبه خشت و گلی است که ساخته شده. ولیکن آن حقیقت قرآن اگر در روح مومن تجلی کرد، این مومن موجودیتش زنده شده است به حیات قرآن و شده است قرآن واقعی و اگر مومن به درجه معرفت پروردگار رسید، وجودش مطاف می‌شود، یعنی حقیقت کعبه می‌شود و البته حقیقت کعبه از این کعبه و حقیقت قرآن از این قرآن شریف‌تر است.

در بخش دیگری از کتاب بر اهمیت تقلید و سبک شمرده شدن آن در دوره اخیر اشاره شده است. در این بخش می‌خوانیم که امروزه مساله تقلید بسیار سبک شمرده شده است. مقلدین برای تشخیص مرجع و مجتهد صالح و واجدالشرایط دیگر آن فحص و دقت و رعایت سابق را به خرج نمی‌دهند و با سهل‌ترین و بی‌دردسرترین روش که با ابلاغ و تبلیغ موسسه یا چند نفر افراد غیروارد و خبیر همراه باشد، مرجع خود را انتخاب می‌کنند و دنیا و آخرت خود را به دست او می‌سپارند و نمی‌دانند که چه فرصت و چه سرمایه برگشت‌ناپذیری را به رایگان و عبث از دست می‌دهند.

چاپ نخست جلد سوم «اسرار ملکوت» با شمارگان پنج هزار نسخه، در 336 صفحه و به بهای 85 هزار ریال از سوی انتشارات مکتب وحی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها