شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۱
بررسي مسایل فرهنگی و اجتماعی «مسلمانان بریتانیا» در يك كتاب

«مسلمانان بریتانیا، اتحاد یا افتراق، واقعیت‌های اجتماعی، حقوقی و تاریخی» عنوان اثری از محمدصدیق سدان، دلوار حسین و ندیم مالک است که به تازگی با ترجمه محمدحسن فکری منتشر شده است.-

فکری، رییس مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد شماره 5(دانشکده چاپ) که ترجمه این اثر را بر عهده داشته، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، از این کتاب به عنوان ترجمه چند مقاله پژوهشی یاد کرد که وضعیت مهاجران مسلمان بریتانیا را در چند نسل از بُعد اجتماعی، سیاسی و مسایل فرهنگی بررسی می‌کند.

وی عنوان کرد: در چند دهه اخیر مسلمانانی از کشورهای مختلف به بریتانیا مهاجرت کرده‌اند. این مهاجرت در طول چند نسل چالش‌هایی را از لحاظ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برای نسل‌های بعدی این مهاجران ایجاد کرده است.

مترجم کتاب افزود: در راستای بررسی مسایل و مشکلات این مهاجران چند سال قبل همایشی در بریتانیا برگزار و مقالاتی از سوی محققان ارایه شد، کتاب حاضر ترجمه تعدادی از این مقالات را دربر دارد.

در کتاب «مسلمانان بریتانیا، اتحاد یا افتراق، واقعیت‌های اجتماعی، حقوقی و تاریخی» روابط و مسایل اجتماعی و فرهنگی نسل‌های نخستین با نسل‌های دوم و سوم مهاجران مسلمان بریتانیا و ارتباط این نسل‌ها با جامعه بریتانیا در کنار نحوه ارتباط این افراد با کشور مبدا بررسی شده‌اند. 

فکری از این کتاب به عنوان اثری تحقیقاتی و پژوهشی یاد کرد که می‌تواند اطلاعات شايان توجهی را برای محققان در حوزه مسلمان کشورهای دیگر یا مسلمانان ساکن در کشورهای غیر اسلامی عنوان کند. 

مباحث کتاب «مسلمانان بریتانیا، اتحاد یا افتراق، واقعیت‌های اجتماعی، حقوقی و تاریخی» در شش فصل با عناوینی نظیر «برابری؟ رفتار با مسلمانان در سیستم قضایی انگلیس»، «هویت مسلمانان بریتانیایی»، «دوستان، رمی‌ها، هم‌وطنان؟» و «اعضای شورا و خلفا: مشارکت سیاسی مسلمانان در بریتانیا» تنظیم شده‌اند.

نخستین چاپ کتاب «مسلمانان بریتانیا، اتحاد یا افتراق، واقعیت‌های اجتماعی، حقوقی و تاریخی» را موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی با شمارگان یک‌هزار نسخه در 228 صفحه به بهای 10 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها