سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰
پرتوی از زندگانی امام صادق(ع) در کتابفروشی‌ها تابیدن گرفت

کتاب «پرتوی از زندگانی امام صادق (ع)» تالیف نورالله علیدوست خراسانی كه با مقدمه آیت‌الله جعفر سبحانی به رشته تحریر درآمده است، از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «پرتوی از زندگانی امام صادق(ع)» اثری است که به طور جامع به زندگی امام صادق(ع) از تولد تا شهادت این امام بزرگوار پرداخته و به همین دلیل  مطالعه آن به محققان، دانشجویان و طلاب حوزه مطالعات دینی پیشنهاد می‌شود. 

سنت پیامبر که از طریق گفتار یا کردار و یا تصدیق وی در اختیار مردم قرار می‌گرفت، می‌توانست در تفسیر کتاب آسمانی و اداره کشور و پاسخگویی به نیازهای جدید انسان‌ها بسیار موثر باشد، ولی رویداد زیانبار «منع تدوین و مذاکره سنت پیامبر» سبب شد که این بخش از اصول حیات‌بخش اسلام به صورت صحیح و دست‌نخورده به نسل‌های بعدی نرسد و حکومت‌های وقت در بازنشستن مردم از نگارش آن تا آنجا پیش رفتند که ترک نگارش تا پایان سده نخست هجری، به صورت یک اصل مقدس درآمد! 

عصر امام صادق(ع) عصر نهضت امت اسلامی بر ضد نظام اموی بود و به سبب این کشاکش، مقداری از فشارها و محدودیت‌های سیاسی، مرتفع و آزادی نسبی بر محیط مدینه حاکم شده بود. امام صادق(ع) از این فرصت بهره گرفت و دانشگاه بزرگی را پی افکند که در آن شخصیت‌های بسیاری در علوم گوناگون تفسیر و حدیث و عقاید اسلامی پرورش یافتند و از میان آنان محدثانی زبردست، فقیهانی بزرگ و متکلمانی اندیشمند برخاستند که هر یک در قلمرو خاصی انجام وظیفه می‌کردند؛ افرادي چون ابان‌بن‌تغلب، قیس ماصر، هشام‌بن‌حکم، ابوحمزه‌ثمالی و ... در عظمت مقامی علمی آن حضرت کافی است بدانیم که بیش از 160 دانشمند سنی از آن حضرت در کتاب‌های خود نام برده و کلمات و احادیث او را نقل کرده‌اند و احادیث آن حضرت زینت‌بخش کتاب‌های حدیث است؛ مانند: «‌الموطأ» اثر مالک (متوفای 179 هـ . ق)، «صحیح مسلم» به قلم مسلم نیشابوری (متوفای261 هـ . ق )، «مسند» احمد حنبل(متوفای 241 هـ . ق)، «سنن (ابی داوود سجستانی)» (202 ـ 275 هـ ق)، «سنن (ترمذی)»  (209 ـ 259 هـ . ق) و «سنن (نسائی)» (215 ـ‌302 هـ . ق). اینان که از بزرگان و پی‌افکنان علم حدیث نزد اهل سنت به‌شمار می‌روند، همگی در این کتاب‌ها که به نام «صحاح» یا «سنن» معروف است، احادیث صادق آل‌محمد(ع) را نقل کرده‌اند. حتی مسلم نیشابوری در کتاب حج، حدیث بسیار مفصل و گسترده‌ای از آن امام همام درباره اعمال حج نقل کرده که امروزه برای همه مسلمانان ملاک عمل است. 

زندگی امام صادق(ع) ابعاد گوناگونی دارد‌ و جدای از بعد علمی و تربیتی آن حضرت، بعد سیاسی شخصیت ایشان و راه و روشی که در واژگون ساختن حکومت امویان در پیش گرفت نیز اهمیت خاصی دارد.
 
امام صادق(ع) هجده سال در عصر حاکمان اموی زیست و به خاطر ضعفی که در این برهه از زمان بر حکومت اموی حاکم بود، گزند چندانی به آن حضرت نرسید، ولی در مدت شانزده سالی که با عباسیان به سر برد، سختی‌ها و ناگواری‌های فراوان دید و با این حال توانست چراغ اسلام را روشن و پرفروغ نگاه دارد. 

در کتاب حاضر هر دو بعد زندگی امام صادق(ع) به طور مشروح مورد بررسی قرار گرفته است. «امام صادق(ع) و بنی‌امیه» و «امام صادق (ع) و بنی‌عباس» عنوان فصل‌های این اثرند. 

چاپ نخست کتاب «پرتوی از زندگانی امام صادق(ع)» در 325 صفحه با شمارگان هزار نسخه و بهای 10 هزار و 500 تومان بر پیشخان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط