چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱
حفظ تمدن فاخر متکی بر تعامل فرهنگی است

مراسم رونمایی از چهار جلد کتاب در حوزه ادبیات و شعر ایران و تاجیکستان شد. علی زارعی نجفدری، مشاور رییس‌جمهور در این‌ برنامه تاکید کرد که اگر بخواهیم تمدن و فرهنگ فاخر خود را زنده نگه داریم باید به تعاطی فکری و تعامل فرهنگی بپردازیم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی، مراسم رونمایی ازچهار جلد کتاب در حوزه ادبیات و شعر ایران و تاجیکستان با حضور اندیشمندان دو کشور در آکادمی علوم تاجیکستان برگزار شد. 

در این مراسم علی زارعی‌نجفدری، مشاور ريیس‌جمهور و مدیر عامل انتشارات علمی و فرهنگی،  علی‌اصغر شعردوست، سفیر ایران در تاجیکستان، محمدشاهلال‌اف، رییس آکادمی علوم تاجیکستان، ناصرجان سلیم‌اف، رییس کتابخانه ملی تاجیکستان و تعدادی از استادان آکادمی علوم تاجیکستان حضور داشتند.

زارعی در این جلسه با اشاره به این‌که زنده ماندن تمدن و فرهنگ فاخر دو کشور در گرو تعامل فکری و  فرهنگی است، گفت: علوم انسانی، سمت و سوی همکاری و تعاطی فکری اندیشمندان را مشخص می‌کند و باید به این امر واقف باشیم که حوزه نشر جهان اسلام در علوم انسانی از برجستگی و قابلیت‌های فراوانی در مقایسه با حوزه نشر غرب، برخوردار است.

دبیرکل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان با تاکید بر لزوم توجه همزمان به دو مولفه شکل و محتوا در حوزه نشر گفت: محتوا بسیار اصالت دارد و شکل، تنها یک موضوع سخت‌افزاری است. 

وی همچنین ادامه داد: در بخش محتوایی، دست جهان غرب در مقابل جهان اسلام خالی است اما به لحاظ فرم غربی‌ها جلوتر هستند. 

مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی همچنین با اشاره به اهمیت اصل ترجمه در حوزه نشر بر لزوم ترجمه آثار و کتب فاخر دو کشور به سایر زبان‌ها تأکید و اقدامات انجام شده انتشارات تحت مدیریت خود را در زمینه «ترجمه معکوس» برشمرد.

در ادامه این جلسه شعردوست، سفیر ایران در تاجیکستان، با تاکید به سطح روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور گفت: روابط دو کشور در عالی‌ترین سطح ممکن قرار دارد و سفرهای متعدد روسای جمهور دو کشور و دیدارهای متعدد موجب ثبت یک رکورد در عرصه تعاملات بین‌المللی شده است. 

وی همچنین با اشاره به علاقه‌مندی نخبگان و مردم ایران و تاجیکستان به گسترش روابط و همکاری‌ با یکدیگر در زمینه‌های مختلف گفت: حوزه نشر و کتاب یکی از عرصه‌های پیشرفته در مناسبات دو کشور است.

سه جلد از این کتاب‌ها توسط «انتشارات علمی و فرهنگی» و یک جلد، توسط «انتشارات شهریاران» منتشر شده است.

 کتاب‌های «ایران در شعر معاصر تاجیکستان» و «تاریخ ادبیات نوین تاجیکستان به دو زبان فارسی و سرلیک» نوشته علی‌اصغر شعردوست و کتاب «شاهنامه فردوسی و چرنیشفسکی» نوشته «ولی صمد» از نویسندگان تاجیک، عنوان کتاب‌هایی‌اند که در آکادمی علوم تاجیکستان از آن‌ها رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها