جمعه ۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
انتشار کتاب «تاریخ هنر باستان» به روایت یعقوب آژند

«تاریخ هنر باستان» نوشته یعقوب آژند منتشر شد. این کتاب کوشیده است تاریخ هنر در سراسر جهان را با نگاهی متفاوت بررسی و هنر ایران باستان را به‌عنوان یکی از روایت‌های تاثیرگذار بر جریان هنری به مخاطب معرفی و شباهت میان آن‌ها را مشخص کند.-

 آژند به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره «تاریخ هنر باستان» گفت: این کتاب می‌کوشد هنر باستان در سرزمین‌های کهن را با دیدی متفاوت بررسی کند.

نویسنده کتاب افزود: تاکنون تمام کتاب‌های هنر را غربیان نوشته‌اند و طبقه‌بندی خاصی برای هنر شرق در نظر می‌گرفتند که با واقعیت تطبیق نداشت. بنابراین «تاریخ هنر باستان» کوشیده  با استفاده از یافته‌های باستانشناسی مناطق مختلف، هنر و جایگاه آن را بررسی کند.

وی بیان کرد: غربیان تمدن ایران را به‌عنوان بخشی از تمدن بین‌النهرین به‌شمار می‌آورند اما ایران کانون این تمدن است که تا دوره ساسانیان بیشترین تاثیر را بر حوزه هنر این منطقه و مناطق اطراف گذاشته است.

آژند درباره زمینه اصلی هنر در هر منطقه توضیح داد: هنر در مناطق مختلف از جغرافیا، اقلیم و مذهب تاثیر می‌گیرد و این عوامل از مهم‌ترین دلایل تفاوت در هنر جهان باستان به‌شمار می‌رود. کتاب تلاش کرده تا با زبانی ساده برای دانشجویان این مسایل را مطرح و بررسی کند. 

این پژوهشگر تاریخ گفت: تمدن ایران و بین‌النهرین 6 هزار سال پیش از میلاد قدمت و به هنر دیدگاهی ماورایی دارد، در حالی‌که یونانیان عامل مذهب را این جهانی می‌دانند و خدایان آن‌ها نیز با هیات انسانی به‌نمایش گذاشته شده است. هنر روم باستان نیز از دل هنر یونان زاده می‌شود که هر دو در بخش‌هایی متاثر از مشرق‌زمین هستند.

این استاد دانشگاه تهران افزود: هنر مصر متمایز از دیگر منطقه‌ها به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر هنر باستان در هند و چین نیز دیدگاهی ماورایی دارند که می‌توان هنر هند را متاثر از هنر ایران باستان دانست.

کتاب «تاریخ هنر باستان» در هفت بخش با نام‌های «هنر ایران باستان»، «هنر بین‌النهرین باستان»، «هنر مصر باستان»، «هنر یونان باستان»، «هنر روم باستان»، «هنر هند باستان» و «هنر چین باستان» به بررسی پیشینه هنر هر منطقه و شباهت و تفاوت‌ها میان آن‌ها می‌پردازد.

یعقوب آژند، متولد 1328، پژوهشگر و مترجم حوزه‌های تاریخ، هنر و ادبیات، همچنین استاد دانشگاه تهران است. «نگارگری ایران» وی به‌عنوان کتاب برگزیده فصل در سال ۱۳۸۹ انتخاب شد. «تجدد ادبی در دوره مشروطه»، «تاریخ ایران، دوره تیموریان»، «کمال الدین بهزاد»، «مکتب نگارگری شیراز» و «پیشگامان نگارگری و نستعلیق» برخی از آثار وی به‌شمار می‌روند.

کتاب «تاریخ هنر باستان» تالیف یعقوب آژند در 646 صفحه همراه با تصویر، با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 17 هزار و 500 تومان از سوی مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها