یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۵
روایتگر پاکستانی: تبادل تجربه، نتیجه برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی است

شازیه حیدر، قصه‌گوی پاکستانی درباره قصه‌گویی و جشنواره‌هایی از این دست گفت: برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی فرصتی مناسب برای تبادل تجربه میان قصه‌گویان ایرانی و خارجی است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در آستانه‌ی برگزاری شانزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی، پایگاه خبری کانون اقدام به انتشار مصاحبه‌هایی منتشر نشده از میهمانان خارجی جشنواره‌های قصه‌گویی کرده و دیدگاه‌های آنان را درباره اهمیت قصه‌گویی و برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی در ایران منعکس می‌کند. 

در این زمینه شازیه حیدر قصه‌گوی پاکستانی که چند ماه پیش برای شرکت در سومین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی رضوی در ساری به ایران سفر کرده بود یادآور شد که در آن جشنواره تجربه زیادی کسب کرده، داستان‌های فراوانی آموخته و بر دانش خود در این حوزه افزوده است. 

وی يادآور شد که هر یک از میهمانان جشنواره‌های قصه‌گویی به ویژه از کشورهای اسلامی، نماینده کشور خود هستند و می‌توان با برگزاری چنین رویدادهایی این شیوه را در میان همه‌ کشورهای جهان ترویج کرد.
 
این کارشناس علوم اجتماعی در پاکستان در عین حال این هنر را روشی بسیار جالب،‌ مناسب و تاثیرگذار برای تربیت کودکان و نوجوانان دانست و تاکید کرد که از قصه‌گویی می‌توانیم به عنوان روشی موثر برای بیان داستان‌های قرآنی و مذهبی به ویژه در مورد سنت و سیره‌ اهل بیت(علیهم السلام) و ترویج فرهنگ قرآنی و رضوی استفاده کنیم.
 
وی گفت: در پاکستان در میان اعضای خردسال خانواده و فامیل خود به قصه‌گویی می‌پردازد و در این زمینه حس می‌کند که مخاطبان با قصه‌های او چه در کشورش چه در جشنواره‌ کانون ارتباط خوبی برقرار کرد‌ند. 

شازیه حیدر که طراح گرافیک است و تاکنون 6 بار به ایران سفر کرده است. 

جشنواره‌ها‌ی بین‌المللی قصه‌گویی کانون همه ساله با هدف ترویج فرهنگ قصه‌گویی در میان خانواده‌ها و تبادل تجربه بین قصه‌گویان ایرانی‌ و خارجی برگزار می‌شود. 

امسال در مرحله‌ بین‌المللی این جشنواره که قرار است طی روزهای 28 بهمن تا 1 اسفند در تبریز برگزار شود برگزیدگان 4 جشنواره منطقه‌ای کانون در شهرهای رشت، بندرعباس، کرمانشاه و بوشهر در کنار تعدادی از قصه‌گویان خارجی با یک‌دیگر به رقابت می‌پردازند. 

این جشنواره امسال علاوه بر موضوع آزاد دو موضوع قهرمانان و پهلوانان ایرانی و متون کهن ادبیات قصه‌فارسی را مورد تاکید ویژه قرار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط