شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۶
قهرمان‌پور «خشونت قومی و محظور امنیتی» را ترجمه کرد

«خشونت قومی و محظور امنیتی» دومین جلد از مجموعه «ترجمان جامعه و امنیت» است که عسگر قهرمان‌پور آن را ترجمه کرده است. این اثر فارغ از نگاه نظامی، مقوله امنیت اجتماعی را از بعد نرم‌افزاری بررسی می‌کند.-

قهرمان‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این که این کتاب از  تالیفات «پل روی» است که به کوشش عده‌ای از محققان نوشته شده، اظهار کرد: وی از نظریه‌پردازان مطرح در حوزه امنیت اجتماعی و از پیروان مکتب کپنهاک به شمار می‌آید، از این رو می‌کوشد مقوله امنیت اجتماعی را بر اساس دیدگاه‌های این مکتب بررسی کند.

وی درباره ترجمه این کتاب گفت: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پروژه کلان ملی امنیت اجتماعی را مدتی پیش آغاز کرد. بر اساس تصمیم پژوهشگاه گام نخست این طرح ترجمه دست کم 10 عنوان کتاب در این حوزه را به دنبال داشت. در این راستا نخستین جلد مجموعه «ترجمان امنیت و جامعه» را علیرضا طیب ترجمه کرد و دومین جلد نیز بر عهده من قرار گرفت.

مترجم کتاب‌های حوزه سیاسی درباره ویژگی «خشونت قومی و محظور امنیتی» عنوان کرد: از آن‌جایی که امنیت اجتماعی از مقوله‌های مطالعات امنیتی است، مولف این کتاب کوشیده فارغ از نگاه نظامی از منظر نرم‌افزاری و غیر نظامی به این موضوع بنگرد. در این کتاب علاوه بر بررسی ابعاد گوناگون امنیت اجتماعی و یافته‌های «پل روی» دو نمونه از مطالعات موردی از کتاب‌های دیگر نیز جای دارند که می‌توان به بحث خشونت قومی در الجزایر و یوگسلاوی اشاره کرد.

قهرمان‌پور با اشاره به این که در کشور ما اغلب از نگاه سخت‌افزاری و نظامی به مقوله امنیت اجتماعی توجه می‌شود، گفت: کتاب اخیر می‌خواهد نگاهی را مطرح کند که در دهه‌های اخیر شکل گرفته و از زاویه‌ای متفاوت امنیت اجتماعی را دربرمی‌گیرد. دانشجویان رشته روابط بین‌الملل و علوم سیاسی در حوزه مطالعات امنیتی می‌توانند از مباحث این نوشتار بیشترین بهره را بگیرند. 

وی بر اساس داده‌های «خشونت قومی و محظور امنیتی» مقوله «امنیت اجتماعی» را اطمینان خاطر گروه‌های مختلف اجتماعی نسبت به حفظ موجودیت و هویت خود در برابر تحولات عادی و تحرکات عمدی تعریف کرد.

کتاب «خشونت قومی و محظور امنیتی» که دومین جلد از سلسله کتاب‌های «ترجمان جامعه و امنیت» است، هفت مقاله را دربردارد. چهار مقاله به قلم پل روی از کتاب «Societal Security Dilemma» و سه مقاله از کتاب‌های Contemporary Security ، International Security و Analysis & Copenhagen Peace Research انتخاب شده‌اند.

نوشتار حاضر از سه بخش تشکیل شده است. در بخش نخست محظور (معمای) امنیت به همراه مطالعه موردی یوگسلاوی سابق، در بخش دوم امنیتی‌ نمودن به همراه مطالعه موردی الجزایر و در بخش سوم مباحث هویت، امنیت و اجتماع بررسی شده‌اند.

«محظور امنیتی»، «محظور امنیت قومی»، «محظور امنیت اجتماعی»، «امنیتی نمودن»، «امنیتی نمودن دولت (مطالعه موردی الجزایر)»، «امنیتی نمودن تروریسم؛ راهبردهای متعارض برای حکمرانی جهانی»، «هویت، امنیت و اجتماع»، «امنیت و اجتماع» و «امنیت و هویت» عناوین فصول هفتگانه این اثر پژوهشی محسوب می‌شوند.

کتاب «خشونت قومی و محظور امنیتی» را پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با شمارگان یک‌هزار نسخه در 214 صفحه به بهای هشت هزار تومان به تازگی منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط