یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۸
«دستور سنتور» پايور برای بیست‌وهفتمین بار به بازار کتاب رسيد

بیست‌وهفتمین چاپ کتاب آموزشی «دستور سنتور» نوشته فرامرز پایور موسیقیدان فقید ایرانی به بازار کتاب راه یافت. این کتاب برای نخستین بار در سال 1340 منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فرامرز پایور کتاب «دستور سنتور» را در سال 1340 به رشته تحریر درآورد. این اثر دومین کتاب آموزشی سنتور پس از کتاب ابوالحسن صبا در تاریخ موسیقی ایران است. 

مباحث کتاب ابتدا با توضیحاتی درباره تئوری موسیقی، نحوه مضراب‌گیری و نحوه نواختن آغاز می‌شود. در ادامه درس‌های ابتدایی که بصورت اتود هستند، به هنرجو آموخته می‌شود. این درس‌ها یا اتودها فقط برای تمرین نت و مضراب زدن ابتدایی است و جنبه آهنگین ندارد.
 
نخستین درس آهنگین کتاب، درس شماره هشت است. به تدریج این کتاب در درس‌های بعدی از تمپوی سریع‌تر و نت‌های با ارزش زمانی کمتر یعنی «چنگ و دولا چنگ و ...» استفاده می‌کند. 

بیست‌وهفتمین چاپ کتاب آموزشی «دستور سنتور» نوشته فرامرز پایور، از سوی انتشارات ماهور در 64 صفحه و بهای 6 هزار تومان روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

فرامرز پایور در 21 بهمن سال 1311 در تهران به دنیا آمد. او در سن 17 سالگی، آموزش موسیقی را نزد استاد ابوالحسن صبا آغاز کرد و همچنین در نزد استادانی چون عبدالله دوامی و نورعلی برومند به فراگیری موسیقی پرداخت. 

پایور از سال 1333، کار خود را در وزارت فرهنگ و هنر آن زمان و از سال 1337 آموزش سنتور را در هنرستان عالی موسیقی ملی آغاز کرد. او نخستین سنتورنوازی بود که روی سنتور، نواسازی می‌کرد و تنها در پی بداهه‌نوازی نبود. به بیان دیگر، نخستین آهنگسازی بود که ساز تخصصی او، سنتور بود. 

«ردیف استاد ابوالحسن صبا برای سنتور چپ کوک»، «ردیف آوازی و تصانیف قدیمی به روایت استاد عبدالله دوامی»، «رِنگ شهرآشوب»، «تئوری موسیقی»، «پرنیان؛ دونوازی برای تار و سنتور» و «مجموعه پیش درآمد و رنگ برای سنتور» نام برخی از کتاب‌های منتشر شده پایورند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها