دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۴
«شیوه اجتهادی پویا و نقش آن در تولید سیاسی» کتاب می‌شود

«شیوه اجتهادی پویا و نقش آن در تولید سیاسی و پاسخ به مسایل سیاسی حکومت اسلامی» عنوان کتابی است که غلامحسین مقیمی، پژوهشگر علوم سياسي آن را در دست تالیف دارد. این اثر الگوی اجتهادی متجزی سیاسی پویا را راهگشای تولید نظریات سیاسی جدید می‌داند._

دکتر غلامحسین مقیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره ضرورت تالیف این کتاب اظهار کرد: در دنیای کنونی برای تولید اندیشه سیاسی رویکردهای مختلفی مطرح است که برخی از آن‌ها بر مبنای گفتمان، برخی بر اساس هرمنوتیک و تعدادی بر مبنای پارادایم‌هایی که در غرب مطرح‌اند به بررسی مسایل این حوزه می‌پردازند،با این وجود همواره معتقدم اندیشه سیاسی جامعه اسلامی را نمی‌توان بر اساس روش‌هایی که اکنون در دنیا متداول‌ است تولید کرد.

وی افزود:در این کتاب بیان کرده‌ام که روش‌های هرمنوتیکی، اقتصادی و پوزیتیویستی(تجربه‌گرایی) برای تولید اندیشه سیاسی و علوم انسانی اسلامی ناکارآمدند و ما نیازمند تولید اندیشه‌ای بومی هستیم که بر مبنای فرهنگ ما تنظیم شده باشد.

مقیمی با بیان این که در مسایل عبادی و اقتصادی از رویکردهای اجتهادی استفاده می‌کنیم در تولید اندیشه سیاسی نیز باید از این روش کمک بگیریم اظهار کرد: این کتاب عنوان می‌کند که همچنان که امام خمینی(ره) برای تولید اندیشه سیاسی، علوم و دانش روز را در نظر می‌گرفتند اما در نهایت از روش‌های اجتهادی برای مقابله با مسایل سیاسی روز استفاده می‌کردند، ما نیز می‌توانیم در تولید اندیشه سیاسی از این رویکرد بهره‌مند شویم و مسایل سیاسی زمان خودمان را حل کنیم.

وی مطالب کتاب «شیوه اجتهادی پویا و نقش آن در تولید سیاسی و پاسخ به مسایل سیاسی حکومت اسلامی» را حاوی دو بخش مهم دانست و توضیح داد: نخستین بخش آن که در حوزه مباحث نظری و تئوریک جای دارد بر ضرورت چارچوب سیاسی که به آن احتیاج داریم، تاکید می‌کند و بخش دوم مخاطبان را به این نتیجه می‌رساند که برای تولید اندیشه سیاسی نیازمند الگویی با نام «مدل اجتماعی متجزی سیاسی پویا» هستیم. این مدل می‌تواند پاسخگوی مسایل سیاسی موجود باشد.

مقیمی کتاب «شیوه اجتهادی پویا و نقش آن در تولید سیاسی و پاسخ به مسایل سیاسی حکومت اسلامی» را برای چاپ به انتشارات دانشگاه باقرالعلوم(ع) خواهد سپرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط