جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰
ادیب‌زاده: جایزه کتاب فصل در رسانه‌ها بازتاب داشته باشد

مجید ادیب‌زاده که کتاب «امپراتوری اسطوره‌ها و تصویر غرب» او در بیست‌ودومین دوره جایزه کتاب فصل در بخش ادبیات (تاریخ و نقد ادبی) شایسته تقدیر شناخته شد، معتقد است برنامه‌هایی مانند کتاب فصل تاثیر مثبتی بر فروش کتاب‌ها خواهد داشت به‌شرطی که این برنامه‌ها در رسانه‌ها نیز بازاب داشته باشد.-

ادیب‌زاده، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: جایزه کتاب فصل کار بسیار خوبی برای علاقه‌مند کردن مخاطب و دادن انگیزه به نویسندگان است اما برای شناخته شدن چنین جایزه‌هایی نیاز به تبلیغات در رسانه‌ها دارد تا آشنایی و استقبال بیشتر باشد. معمولا کتاب سال به‌دلیل تبلیغ رسانه‌ها با استقبال بیشتری نسبت به جایزه کتاب ماه یا جایزه کتاب فصل روبه‌رو است.

نویسنده کتاب «امپراتوری اسطوره‌ها و تصویر غرب» درباره کتاب‌های حوزه علوم انسانی گفت: در حوزه کتاب‌های علوم انسانی، بیشتر استادان بنام، به ترجمه آثار دیگران می‌پردازند و تالیف در این حوزه کار راحتی نیست، بنابراین آثاری که به‌زبان فارسی تدوین می‌شوند، معمولا کمتر شناخته شده‌اند، در بازار کتاب به‌چشم نمی‌آیند و بازتابی ندارند و طبیعی است که فروش بسیار کمتری نیز داشته باشند.

این پژوهشگر حوزه علوم انسانی افزود: فعالیت در حوزه نشر، کار دشواری است، همچنین ناشران خصوصی نیز با انگیزه بازار و میزان فروش دست به انتشار آثار می‌زنند و وقتی کتاب‌های تالیفی نویسندگان ایرانی در این حوزه فروش نداشته باشند، بدیهی است که ناشران چنین کتاب‌هایی را کمتر چاپ می‌کنند.

این نویسنده درباره نگارش کتاب در زمینه‌های مختلف نیز گفت: برای نوشتن کتاب باید نظریه‌های مختلف را مطالعه کرد و براساس آن‌ها دست به نگارش زد و نباید تنها از دیدی یک‌جانبه‌گرا به بررسی مسایل پرداخت. 

نویسنده کتاب «دموکراسی معرفتی» توضیح داد: در هر حال برنامه‌هایی مانند جایزه کتاب فصل نیاز به تبلیغات از سوی رسانه‌ها دارد تا همگان بیشتر با آن آشنا شوند.

«امپراتوری اسطوره‌ها و تصوير غرب» (روانكاوی گفتمان ادبی ايران 1332 ـ 1356) نوشته مجید ادیب‌زاده، در 232 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه و بهای هفت‌هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس به‌چاپ رسیده است.

مجید ادیب‌زاده، متولد ۱۳۵۹ و دارای کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه علامه طباطبایی است. «مدرنیته زایا و تفکر عقیم: چالش تاریخی دولت مدرن و علوم انسانی در ایران»، «دموکراسی معرفتی: درباره دموکراتیک شدن دانش» و «زبان، گفتمان و سیاست خارجی: دیالکتیک بازنمایی از غرب در جهان نمادین ایرانی» برخی کتاب‌های وی به‌شمار می‌روند. کتاب دیگر ادیب‌زاده با نام «تبارشناسی تفکر علمی در ایران» در انتظار مجوز انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها