شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶
آیین بزرگداشت سیدجعفر شهیدی برگزار می‌شود

کتابخانه دکتر سیدجعفر شهیدی در آستانه پنجمین سالگرد درگذشت این نویسنده و اندیشمند حوزه دین، آیین بزرگداشت او را 26 دی ماه برگزار می‌کند.-

رییس کتابخانه دکتر شهیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، از دکتر شهیدی به عنوان اندیشمندی صاحب آثار ماندگار و متعدد یاد کرد و گفت: اقدامات و رویکرد پژوهشی شهیدی نیازمند معرفی و قدردانی است.
سیمین جغتایی با اشاره به این که مراسم بزرگداشتی هر سال در آستانه سالگرد درگذشت دکتر شهیدی برگزار می‌شود، گفت: قرار است در مراسم امسال محمدرضا جمالی، مدیر فرهنگی ـ هنری منطقه هشت و رییس فرهنگسرای گلستان، محسن شهیدی، فرزند دکتر شهیدی و جمعی از نویسندگان و ادیبان مانند دکتر صادق آیینه‌وند و حسین مهدیان، مدیرعامل انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی که اغلب آثار دکتر شهیدی را به چاپ رسانده است، حضور یابند. 

وی برپایی نمایشگاهی از آثار و کتاب‌های دکتر شهیدی را از برنامه‌های جنبی این مراسم عنوان کرد که علاوه بر معرفی اندیشه‌ها و تالیفات دکتر شهیدی زمینه تهیه آثار را برای عموم علاقه‌مندان فراهم می‌کند و یاد‌آور شد: این نمایشگاه با همکاری انتشارات علمی و فرهنگی و دفتر نشر فرهنگ اسلامی که از ناشران آثار دکتر شهیدی‌اند، برگزار خواهد شد.

سیدجعفر شهیدی(۱۲۹۷ در بروجرد - ۲۳ دی ۱۳۸۶ در تهران) رییس موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و از پژوهشگران برجسته زبان و ادبیات فارسی، فقه و تاریخ اسلام است.

وی از شاگردان برجسته علی‌اکبر دهخدا و بدیع‌الزمان فروزانفر در دانشگاه تهران بود و سال ۱۳۴۰ دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی و تاریخ گرفت. او همچنین در حوزه علمیه قم و حوزه علمیه نجف زیر نظر حضرات علامه سیدحسین طباطبایی بروجردی و آیت‌الله سیدابوالقاسم خویی تحصیل کرد و درجه اجتهاد گرفت.

دکتر شهیدی به جز همکاری در تدوین فرهنگ معین و لغت‌نامه دهخدا، چهار عنوان ترجمه، سه عنوان تصحیح و تعداد زیادی تالیف دارد و شماری از کتاب‌های او به زبان‌های گوناگون ترجمه شده‌اند. از  آثار این اندیشمند می‌توان به «مهدویت و اسلام»، «جنایات تاریخ»، «چراغ روشن در دنیای تاریک(یا زندگانی امام سجاد(ع)»، «تصحیح براهین العجم»، «تصحیح دره نادره و تلخیص آن» و «در راه خانه خدا» اشاره کرد.
 
آیین بزرگداشت دکتر سیدجعفر شهیدی سه‌شنبه 26 دی‌ماه از ساعت 16 تا 18 در فرهنگسرای گلستان به نشانی نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان برگزار می‌شود و عموم علاقه‌مندان می‌توانند در این برنامه شرکت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها