چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۹
بسیاری از گویش‌های قدیمی در حال از بین رفتن‌اند

مولف کتاب «توصیف گویش رویینی» گفت: بسیاری از گویش‌های قدیمی به ویژه در شمال و شمال شرقی کشور و در استان‌هایی مانند خراسان شمالی در حال از بین رفتن‌اند. گویش رویینی که در میان یکی از قوم‌های شهرستان اسفراین متدوال است، از این گویش‌هاست.-

محمد حسن حاتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: این کتاب نتیجه چهار سال پژوهش من روی یکی از دهستان‌های شهرستان اسفراین استان خراسان شمالی است. در این روستا یکی از قوم‌های قدیمی ایران زندگی می‌کند و تعدادی از آن‌ها نیز در استان‌های دیگر مانند کرمان، سیستان و بلوچستان و ... ساکن‌اند.
 
وی ادامه داد: افراد این قوم می‌گویند که گوییشان «رزینی» است و فارسی نیست اما به نظر می‌آید که در طول تاریخ به مرور زبان این گویش بیشتر به سمت زبان فارسی متمایل شده است. 

وی با بیان این‌که مباحث اصلی کتاب در سه فصل متمرکز شده است، اضافه کرد: در بخش نخست، مباحث مربوط به آوانگاری، در بخش دوم مباحث مربوط به دستور زبان گوییش رویینی و در بخش سوم دسته‌بندی واژگان در این گویش بیان شده‌اند. 

این ایران‌شناس با تاکید بر این‌که گویش‌ها میراثی گرانبهایند، گفت: متاسفانه بسیاری از این گویش‌ها به ویژه در شمال و شمال شرقی کشور و در استان‌هایی مانند خراسان شمالی در حال از بین رفتن است. این گویش‌ها گنجینه لغوی بسیار قوی دارند و می‌توانند ما را با گذشته ارتباط بدهند. بنابراین، لازم است تا به این گویش‌ها توجه بیشتری شود. 

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش درباره تفاوت‌‌های گویش رویینی که آن را از سایر گویش‌ها متمایز کرد و گفت: این گویش دارای خصوصیات متفاوتی در لهجه است؛ به طور مثال، از آنجایی که در گذشته بخش زیادی از این قوم ارمنی بوده‌‌اند، مصوت «فتحه» در این گویش وجود ندارد و به جای آن از مصوت «کسره» استفاده می‌کنند.

به گفته حاتمی، این کتاب با شمارگان هزار نسخه و قیمت سه هزار تومان توسط نشر «آستونن» استان خراسان شمالی به بازار آمده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط