سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۲
«همایش ملی نهج‌البلاغه و ادبیات» در قم برگزار مي‌شود

دبیر اجرایی همایش نهج‌البلاغه و ادبیات گفت: در این همایش برای نخستین‌بار به شیوه‌ای تخصصی با موضوع ادبیات به نهج‌البلاغه پرداخته می‌شود.-

محمدرضا شاه‌نظری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: 489 مقاله برای شرکت در این همایش به دبیرخانه ارسال و توسط 24 نفر از استادان دانشگاه‌های سراسر کشور داوری شده‌اند.

وی با بیان این‌که از 489 مقاله، 220 مقاله پذیرفته شده و 40 مقاله به عنوان مقاله‌های منتخب برگزیده شده‌اند، ادامه داد: در میان مقالات ارسال شده، مقاله‌های 10 تن از پروفسور‌های نامی، 24 نفر ازدانشیاران و 35 تن از استادیاران دانشگاه‌ها به چشم می‌خورد که دلیل این‌ استقبال را جدید بودن موضوع و اهمیت نهج‌البلاغه می‌دانیم.

دبیر اجرایی همایش نهج‌البلاغه و ادبیات هدف اصلی برگزاری «همایش ملی نهج‌البلاغه و ادبیات» را نمایاندن نهج‌البلاغه در تمام علوم انسانی میان همگان، مسلمان و غیر مسلمان دانست و گفت:‌ در افتتاحیه این همایش مقالات ارسال شده به شکل پنل در 9 محور و چهار کمیسیون ارایه می‌شوند، این کمیسیون‌ها با توجه به موضوع‌های همایش طراحی شده‌اند.

وی بیان کرد: افراد شرکت‌کننده در «همایش ملی نهج‌البلاغه و ادبیات» مقالات خود را درباره دو موضوع جدید «سبک‌شناسی در خطبه‌های نهج‌البلاغه» و «بینا متنیت در نهج‌البلاغه» ارایه کرده‌اند که بینا متنیت در نهج‌البلاغه به معنا تاثیرگذاری این اثر جاوندان در متون پس از خود و تاثیرپذیری شاعران از نهج‌البلاغه است.

شاه‌نظری با اشاره به روز اختتامیه این همایش پنجشنبه (28 دی‌ماه)، اظهار کرد: در این روز 60 عنوان مقاله ارایه خواهد شد و به صاحبان 40 مقاله برگزیده و 12 پژوهشگر برتر هدایایی تقدیم می‌شود. همچنین در پایان به تمام شرک‌کنندگان در این همایش کتاب چکیده مقالات برتر همایش، ‌نسخه الکترونیکی مقالات و کتاب مقالات راه یافته به «همایش ملی نهج‌البلاغه و ادبیات» را در سه مجلد اهدا خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین در پایان این همایش یک روزه، فراخوان همایش نیم سال نخست سال 1392 را به علاقه‌مندان برای شرکت ارایه می‌دهیم که موضوع فراخوان همایش سال آینده، همایش «نهج‌البلاغه و انسان» است.

دبیر اجرایی «همایش ملی نهج‌البلاغه و ادبیات» عنوان کرد: این همایش یک روزه 9 صبح 28 دی‌ماه با سخنرانی «سیدمحمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «آیت‌الله رضا استادی» رییس شورای عالی حوزه‌های علمیه قم افتتاح می‌شود، همچنین مراسم اختتامیه این همایش با سخنان «حجت‌الاسلام حمید محمدی» معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار قم به پایان می‌رسد.

«همایش ملی نهج‌البلاغه و ادبیات» 28 دی‌ماه امسال در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم واقع در چهار راه شهدای شهر قم برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط