سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۵
کزازی: جشنواره‌های قصه‌گویی به افسانه‌های ایرانی جان می‌بخشند

دکتر میرجلال‌الدین کزازی، استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: باید به جشنواره‌هایی مانند قصه‌گویی اهمیت دهیم تا مگر دوباره افسانه‌ها و داستان‌هایمان جان بگیرند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌ (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مراسم پایانی مرحله‌ منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی کانون در کرمانشاه با سخنرانی این استاد شاخص دانشگاه همراه بود در حالی که وی از فراموشی سنت فرهنگی، ادبی داستان‌گویی در جامعه به انتقاد پرداخت. 

وی تصریح کرد: ما ایرانیان یکی از کهن‌ترین مردمان جهانیم و مردمانی که پیشینه‌ای دیرینه در تاریخ دارند بیش از دیگران باید با افسانه پیوند برقرار کنند. 

این پژوهشگر ضمن تشریح معنای لغوی داستان، با اشاره به سرگذشت و پیشینه داستان در پهنه‌ ادب و هنر ایران افزود: واژه‌ دیگری که برای داستان به کار می‌بریم، افسانه است البته بخش بنیادین ادبیات ایران را افسانه می‌سازد و شاهکارهای بزرگ ادب پارسی ریشه در افسانه دارند.
 
کزازی با بیان این که آثار ماندگاری همچون شاهنامه، بیش از افسانه‌های نوشته شده، از افسانه‌های گفته شده بهره برده است افزود: بخش گسترده‌ای از ادب نوشتاری ایران برآمده از ادب گفتاری و داستان گویانی همچون دایگان و مادران و مادر بزرگان است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود در تبیین جایگاه داستان ارزشمند و داستان‌گویی گفت: خداوند متعال داستان آفرینش را به زیباترین و دلاراترین شیوه‌ی ممکن سروده است و آن‌چه این داستان‌گوی بهین و برین را از دیگر داستان گویان جدا می‌کند آن است که آن‌چه او می‌گوید بی‌درنگ هستی می‌یابد و به نمود و کردار می‌رسد. 

کزازی تاکید کرد که هنر ایران با داستان و قصه پیوندی ژرف و بنیادین دارد؛ چرا که ما در درازنای روزگاران، در داستان و با داستان زیسته‌ایم. 

این مترجم و پژوهشگر شاخص ایرانی به نقش کانون در به‌روز کردن داستان‌های کهن همراه با حفظ اصالت و ژرفای داستان هم اشاره کرد و خطاب به قصه‌گویان گفت: قصه‌گویان در بیان داستان‌های کهن باید بکوشند تا بدون دگرگون کردن محتوای داستان، آن را به زبانی آراسته بیان کنند.
 
وی ادامه داد: کانون می تواند به کودکان و نوجوانان بیاموزد که به شیوه‌ای شایسته و دانشورانه رفتار کنند چرا که آینده ایران بر دوش آنان نهاده خواهد شد. 

کزاری همچنین اظهار کرد: باید کودکان و نوجوانان را دریابیم و آنان را با فرهنگ گرانسنگ خود پیوند زنیم و با تاریخ و ادب بلند پایه و فزون مایه ایران آشنا کنیم. 

این استاد دانشگاه افزود: این آشنایی باید در سالیان خردی آغاز بگیرد زیرا در آن سال‌هاست که چیستی هر کس پدید می‌آید و استوار می‌شود. 

وی در عین حال تاکید کرد: اگر کودکان و نوجوانان با پیشینه و فرهنگ خود به صورت بسنده آشنا شوند، هرگز فرهنگ‌های بی پایه را نخواهند پذیرفت.
 
دکتر کزازی در پایان با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار کانون گفت: اگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به راستی بتواند هم سنگ وهم‌تراز نام خود رفتار کند و پیش برود و ساختار اندیشه‌ی ذهنی کودکان را بپرورد، کاری بزرگ و بنیادین انجام داده است. 

جشنواره‌ منطقه‌ای قصه‌گویی کانون در کرمانشاه امروز 19 دی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط