چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۶
گفت‌وگوهای احمدرضا احمدی در «یک ضیافت خصوصی» شكل مي‌گيرند

کتاب «یک ضیافت خصوصی» گزیده‌ای از گفت‌و‌‌گوهای مطبوعاتی احمدرضا احمدی طی 50 سال اخیر است که به کوشش رسول رخشا گردآوری شده و به زودی منتشر می‌شود.-

رخشا درباره این کتاب به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: «یک ضیافت خصوصی» مراحل نهایی چاپ را طی می‌کند و تا یک ماه آینده راهی بازار کتاب می‌شود. این اثر در برگیرنده برگزیده‌ای از گفت‌و‌گوهای احمدی با مطبوعات از ابتدای شاعری او یعنی دهه 40 تا امروز است.

وی درباره چگونگی گردآوری و تدوین این کتاب توضیح داد: پس از مطالعه تمامی این گفت‌و‌گوها، با حذف اسامی، موضوعات یا مفاهیم تکراری، حدود یک سوم از آن‌ها را که برای مخاطب جذابیت و ماندگاری بیشتری داشته است، برای ارایه در این کتاب انتخاب کرده‌ام.

این شاعر افزود: در مجموع  گفت‌وگوها حجمی حدود هزار صفحه داشتند که در نهایت با گزینش یک سوم از آن‌ها در قالب کتابی با حجم 367 صفحه تدوین شد.

وی در توضیح موضوع و ابعاد گفت‌وگوهای احمدی ادامه داد: احمدی شاعری با ذهنی آماده است که در خلال گفت‌و‌گوهایش با مطبوعات درباره تاریخ، ادبیات، عکاسی و دیگر شاخه‌های هنری صحبت کرده است. برهمین اساس تنها صحبت از شعر و شاعری او نیست و این گفت‌و‌گوها بسیار فراتر از شعر احمدی هستند.

رخشا گفت: وی در این گفت‌وگوها درباره هنرمندان مختلف، تاریخ ادبیات، هنر، قالب ترانه یا ادبیات کودک صحبت کرده است. احمدی تنها یک شاعر نیست و به دلیل ارتباطاتش در حوزه سینما یا فعالیت در حوزه ادبیات کودک، به خوبی می‌تواند در دیگر حوزه‌ها نیز وارد شود.

وی افزود: بر همین اساس مخاطبان او فراتر از مخاطبان شعر و حتی مخاطبان حرفه‌ای شعر هستند و از این روی تمامی گفت‌وگوهایی که می‌توانست برای مخاطب اثرگذار و جذاب باشد را برای این کتاب برگزیده‌ام.

شاعر مجموعه شعر «از پشت عینک من» با تاکید بر این موضوع که گزینش این گفت‌و‌گوها با نظارت احمدرضا احمدی صورت گرفته است، توضیح داد: علاوه بر یادداشت من در آغاز کتاب که در آن از چگونگی گردآوری و انتخاب این گفت‌و‌گوها صحبت کرده‌ام، احمدی نیز یادداشتی درباره این گفت‌وگوها نوشته که در کتاب آمده است.

وی یادآور شد: اغلب این گفت‌و‌گوها از آرشیو شخصی احمدی و برخی نیز از آرشیوی که من در اختیار داشته‌ام، انتخاب شده‌اند.

رخشا در ادامه از آماده‌سازی دو کتاب دیگر در ارتباط با احمدرضا احمدی خبر داد و گفت: گزیده‌ای از یادداشت‌های مطبوعاتی احمدی درباره شعر، ادبیات، هنر و حتی یادداشت‌های طنز وی که تاکنون منتشر نشده‌اند و همچنین کتابی در زمینه نقدهای نوشته شده درباره شعر احمدی را نیز این روزها آماده انتشار می‌کنم. 

وی در پایان افزود: حدود 70 درصد کار این دو کتاب انجام شده و تا 6 ماه دیگر آماده چاپ می‌شوند.

رسول رخشا، شاعر و روزنامه‌نگار متولد 1358 است. نخستین دفتر شعر او با عنوان «از پشت عینک من» از سوی انتشارات آهنگ‌ دیگر منتشر شد.

کتاب «یک ضیافت خصوصی» در 367 صفحه از سوی نشر قطره منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط