یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۹
«واژه‌نامه چاپ و نشر» به بازار نشر می‌آید

«واژه‌نامه چاپ و نشر» انگليسي به فارسي، به كوشش مريم تفضلي با پنج‌هزار و 500 واژه تخصصي چاپ به زودي منتشر مي‌شود.-

تفضلي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: استفاده از اين كتاب مي‌تواند براي چاپخانه‌داران، مولفان، ناشران، مترجمان، ويراستاران و دانشجويان چاپ و نشر، مفید باشد.

اين كارشناس چاپ و نشر درباره منابع اين كتاب گفت: «فرهنگ جامعه چاپ و نشر» اثر عليرضا پورممتاز، «واژه‌نامه تخصصي چاپ» تاليف محمد عطايي‌فرد، «مقدمه‌ای بر تكنولوژي چاپ» نوشته حميد لباف و فرهنگ «هفت‌زبانه حفاظت و نگهداري آرشيو» مهرداد نيك‌نام از  منابعي بودند كه براي تدوين اين كتاب از آن‌ها استفاده شد.

مولف كتاب «واژه‌نامه چاپ و نشر» درباره ويژگي‌هاي آن گفت: در اين واژه‌نامه تلاش شده معاني كوتاه و تفسيري در قالب معادل فارسي كلمه‌هاي انگليسي با معاني گوناگون از واژه‌هاي متفاوت ذكر شود.

تفضلي با بيان اين‌‌كه مراحل تهيه كتاب پيش از چاپ، حين انتشار و پس از آن داراي ناگفته‌هاي بسياري است، اظهار كرد: اطلاعات مراحل حروفچيني، صفحه‌آرايي، ليتوگرافي در مرحله پيش از چاپ، انتشار متن در چاپخانه، صحافي، بسته‌بندي و توزيع بعد از چاپ كتاب، نياز به تهيه كتاب‌هاي جامع و مجموعه‌اي دارد. 

وي با اشاره به راه‌اندازي رشته چاپ و نشر در دوره كارشناسي ارشد دانشگاه امام رضا(ع) در مشهد از سال گذشته گفت: اين رشته بهتر است در مقاطع گوناگون در ايران در دانشگاه‌‌هاي كشور ايجاد شود و معرفي آن هم نياز به تبليغ بيشتري دارد.

کتاب «واژه‌نامه چاپ و نشر» در 384 صفحه به زودي از سوي انتشارات چاپار منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها