یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۲
قصه‌های میرزا کوچک‌خان در گیلان ماندگارند

محمود مروج، مدیر هماهنگی امور استان‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در رشت،حماسه و شخصیت میرزا کوچک‌خان را از محورهای قصه‌گویی در این استان بیان کرد که همچنان از زبان مادربزرگ‌ها برای کودکان و نوجوانان نقل می‌شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، در این رویداد فرهنگی که یکی از جشنواره‌های منطقه‌ای کانون به شمار می‌رود، قصه‌گویان استان‌های البرز، خراسان رضوی، زنجان، کردستان، سیستان‌ و بلوچستان، فارس، لرستان و گیلان با یکدیگر رقابت می‌کنند.
 
درآیین افتتاحیه این جشنواره محمود مروج، مدیر هماهنگی امور استان‌های کانون ضمن قدردانی از میهمان‌نوازی کانون گیلان، از این استان به عنوان یک استان فرهنگی و موثر در تاریخ کشور یاد کرد و گفت: گیلان در مقاطع مختلف تاریخ کشورمان تاثیر بسزایی در عرصه فرهنگ، هنر و ادب این سرزمین داشته و دلیل اثبات این موضوع را می‌توان وجود شعر و قصه‌هایی با مضمون میرزا کوچک در فرهنگ مردم این منطقه و استان‌های هم‌جوار دانست که هم‌چنان توسط مادربزرگ‌ها برای کودکان و نوجوانان نقل می‌شود. 

وی در ادامه از برگزاری جشنواره قصه‌گویی به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی در سطح کشور یاد کرد و افزود: امروز کانون به عنوان محور این فعالیت بین‌المللی در کشور مطرح است و مربیان کانون استقبال خوبی از جشنواره قصه‌گویی داشته‌اند،به طوری که 400 قصه‌گو از 200 مرکز در این رویداد با هم به رقابت پرداختند. 

مروج در بخش دیگری از صحبت‌های خود از جشنواره قصه‌گویی به عنوان یک حرکت مهم فرهنگی یاد کرد که دارای عمق و وسعت قابل توجه است. 

وی از تلاش کارشناسان و مربیان و نقش آنان در گسترش قصه‌گویی و عمق‌بخشیدن به این فعالیت قدردانی کرد و یادآور شد که وسعت این حرکت فرهنگی به اندازه‌ای است که امروز تمام کشور را در برگرفته است. 

مدیر هماهنگی امور استان‌های کانون هم‌چنین تاکید کرد که رویکرد شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی، استفاده از منابع بالای فرهنگی کشور است که از طریق بازنویسی و بازآفرینی قصه‌های کهن انجام می‌پذیرد. 

ایوب نجف‌زاده، مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان دیگر سخنران این مراسم نیز با بیان این مطلب که ادبیات کودک را می‌توان یک تلاش هنرمندانه با استفاده از شیوه‌های مناسب و درخور فهم کودکان در راه رشد وتعالی فرهنگی نسل نوپای جامعه دانست یادآور شد: یکی از ارکان مهم این ادبیات قصه و قصه‌گویی است که می‌تواند یکی از حلقه‌های مفقوده‌ ارتباط موثر بین معلم و دانش‌آموز باشد و از این رو می‌بایست ارتباط آموزش و پرورش با کانون همواره به صورت مستمر برقرار باشد تا بتوانیم از تجربیات ارزنده مربیان کانون در مسیر تعلیم و تربیت بهتر بهره را ببریم.
 

این جشنواره با حدود 40 قصه گو از 8 استان کشور از تاریخ 10 دی سال جاری(1391)به مدت سه روز در مجتمع فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور برگزار می‌شود.
 
هم ‌زمان نیز شهر بندرعباس میزبان یکی دیگر از جشنواره‌های منطقه‌ای قصه‌گویی است و دو جشنواره دیگر نیز روزهای 17 و 25 دی در کرمانشاه و بوشهر برگزار می‌شود. 

برگزیدگان این 4 رقابت هم در مرحله‌ نهایی جشنواره که طی روزهای 28 بهمن تا یکم اسفند در تبریز برگزار می‌شود شرکت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط