یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۸
معیارهای پیر نقادی ایران برای نقد ادبی به بازار آمد

جلد نخست مجموعه پنج جلدی «از دریچه نقد» که به تازگی از سوی موسسه خانه کتاب انتشار یافته، شامل گفت‌وگوها و مقاله‌های عبدالعلی دستغیب درباره ادبیات داستانی معاصر ایران است. «پیر نقادی از معیارها می‌گوید» نیز عنوان گفت‌وگوی نشریه کتاب هفته با این منتقد پیشکسوت ادبیات معاصر است که در این مجلد به چاپ رسیده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه پنج جلدی «از دریچه نقد» آبان امسال (1391) در سه هزار و 590 صفحه از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد. در این مجلدات تقریبا همه مقاله‌ها و گفت‌وگوهای دستغیب و نوشته‌های نقد او در حوزه ادبیات داستانی که از سال 1337 تا پایان دهه 80 در نشریات مختلف به چاپ رسیده بودند، گردآوری و به علاقه‌مندان عرضه شده‌اند. 

«درباره نقد: گفت‌وگوها، مقاله‌ها و ترجمه‌ها» و «ادبیات داستانی» دو بخش کلی مطالب جلد نخست این مجموعه است. نخستین مطلب این جلد نیز یادداشتی به قلم کامیار عابدی است با عنوان «ادای احترام به یک منتقد ادبی؛ نگاهی اجمالی به آثار عبدالعلی دستغیب». این مطلب در بهمن 1382 در شماره 10 و 11 نشریه «شوکران» منتشر شده است. 

یکی از گفت‌وگوهای منتشر شده در این جلد نخست این مجموعه گفت‌وگوی سال 1385 نشریه کتاب هفته با عبدالعلی دستغیب با عنوان «پیر نقادی از معیارها می‌گوید» است. همچنین مقالات «دانش نقد ادبی»، «نقد تاویل» و «نقد ادبی و گستره آن» و ترجمه مقالات «وضعیت هنر نقد ادبی» اثر جئوفرای هارتمان و «آغاز نقد ادبی» اثر کلینت بروکس نیز از  محتویات بخش نخست این مجلد «از دریچه نقد» هستند.

در بخش ادبیات داستانی این مجلد نیز مقالات نقد عبدالعلی دستغیب از رمان‌های «رازهای سرزمین من» رضا براهنی، «چشم‌هایش» بزرگ علوی، «یکلیا و تنهایی او» تقی مدرسی، «شوهر آهو خانم» و «شادکامان دره قره‌سو» علی‌محمد افغانی، «درخت انجیر معابد» احمد محمود، «مخلوق» فیروز زنوزی‌جلالی، «دل دلدادگی» شهریار مندنی‌پور، «جزیره سرگردانی» و «سووشون» سیمین دانشور، «سفر شب» بهمن شعله‌ور، «آینه‌های دردار» هوشنگ گلشیری، «طوبا و معنای شب» شهرنوش پارسی‌پور و چند رمان دیگر منتشر شده است. 

همچنین نقد مجموعه داستان‌های «یک سکه در دو جیب» علی‌اصغر شیرزادی، «غیر از خدا هیچکس نبود» محمدعلی جمالزاده، «قدم بخیر مادربزرگ من بود» یوسف علیخانی، «پایی برای دویدن» محمد ایوبی و چند مجموعه داستان دیگر و نقد مجموعه آثار هوشنگ مرادی‌کرمانی، میثاق امیرفجر، سیدمهدی شجاعی و امین فقیری از دیگر مطالب این مجلد است. 

مجموعه پنج جلدی «از دریچه نقد» مجموعه مقالات و نقدهای عبدالعلی دستغیب پاییز امسال(1391) با شمارگان هزار نسخه، سه هزار و 592 صفحه و بهای یک دوره 110 هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها