سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷
برپايي نخستین همایش «گردشگری ادبی»

نخستین همایش «گردشگری ادبی» شنبه (2دی) برگزار خواهد شد. در این همایش از کتابی با عنوان «مجموعه مقاله‌های نخستین همایش گردشگری ادبی» رونمایی می‌شود.-

آرش نورآقایی، دبیر اجرایی نخستین همایش گردشگری ادبی درباره این همایش و هدف از برپایی آن به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: باتوجه به این‌که اغلب بخش اقتصادی گردشگری مدنظر است، اما بعد اجتماعی و فرهنگی آن اهمیت به‌سزایی دارد و همواره این دغدغه برای من وجود داشت که چرا مسافران ما فرهیخته نیستند.

وی ادامه داد: در حالی‌که همیشه بزرگان و حکیمانی چون ابن‌سینا، مولانا، سعدی یا ناصرخسرو سفر کرده‌اند. یا این مسافران پهلوان بوده‌اند، برای مثال نخستین مسافر تاریخ گیل‌گمش بوده و در اسطوره‌های ایرانی رستم همیشه در سفر بوده است.

دبیر اجرایی این همایش به طرح سه‌گانه‌ای اشاره و تشریح کرد: در این زمینه سه‌گانه «سفر برای کسانی که می‌نویسند»، «سفر برای کسانی که می‌خوانند» و «سفر برای کسانی که می‌اندیشند» را طراحی کرده‌ام. بخش نخست آن سال گذشته و با عنوان «نخستین جشنواره سفرنامه‌نویسی ناصرخسرو قبادیانی» برگزار شد و امسال نیز دومین دوره آن پنج بهمن برگزار می‌شود. در این بخش هدف همراهی قدم با قلم بود.

وی افزود: بخش سوم در آینده اجرایی خواهد شد، اما بخش دوم با هدف همراهی شعر با شهر و در قالب همین همایش «گردشگری ادبی» برگزار می‌شود؛ چراکه شعر گوهر هنرهای ایرانی است و می‌توان با این گوهر در شهرها به گردش پرداخت.

نورآقایی درباره بخش‌های مختلف این همایش نیم روزه توضیح داد: در آغاز همایش به عنوان دبیر اجرایی آن سخنرانی خواهم داشت. در ادامه نیز اسماعیل قادری، دبیر علمی همایش سخنرانی می‌کند. سخنرانی محمدحسین فرمهینی فراهانی، مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان تهران و سیدمازیار علوی، نماینده شهردار تهران در هیات امنای اماکن تاریخی از دیگر بخش‌های این همایش است.

وی ادامه داد: بیش از 60 مقاله در 10 محور به دبیرخانه همایش ارسال و پس از بررسی‌ها 18 مقاله انتخاب شد. مقاله‌های برگزیده در کتابی با عنوان «مجموعه مقاله‌های نخستین همایش گردشگری ادبی» به چاپ رسیده است و در همایش رونمایی می‌شود. همچنین دو مقاله از میان مقاله‌های برگزیده نیز در همایش ارایه می‌شود.

مدیر مرکز پژوهش‌های تعطیلات نو با تاکید بر این موضوع که اغلب شرکت‌کنندگان در همایش از نظر سنی جوان بوده‌اند، درباره یکی از بخش‌های دیگر همایش گفت: باتوجه به این‌که مجسمه نظامی در شهر رم به عنوان یک شاعر آذربایجانی نصب شده است، برهمین اساس پاورپوینتی در زمینه رابطه هفت‌پیکر نظامی گنجوی با گردشگری تهیه شده است که ارایه می‌‌شود.

وی درباره پانل تخصصی این همایش توضیح داد: همچنین پانل تخصصی با عنوان «سینما، گردشگری و ادبیات» با حضور سیاوش صابری، کارشناس میراث فرهنگی، ناصر کرمی، نویسنده و محمدرضا اصلانی، فیلمساز، برگزار می‌شود.

نورآقایی یادآور شد: در آغاز قرار بود این همایش به صورت بین‌المللی برگزار شود، اما به دلیل عدم حمایت به صورت ملی و از یک برنامه دو روزه به یک برنامه نیم روزه تبدیل شد.

وی در پایان از برپایی تور «گردشگری ادبی تهران» در راستای همین همایش خبر داد و گفت: این تور پنجشنبه (7 دی) از ساعت 8 و 30 دقیقه تا 13 و 30 دقیقه برگزار می‌شود و بازدید از موزه «خانه مقدم»، «باغ نگارستان» و «آرامگاه ظهیر‌الدوله» را شامل می‌شود. جزئیات بیشتر این برنامه در پایگاه اینترنتی همایش به نشانی www.literarytourism.ir منتشر شده است.

نخستین همایش «گردشگری ادبی» شنبه (2 دی) از ساعت 13 تا 19 در تالار ایوان شمس، واقع در ابتدای بزرگراه کردستان برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها