یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۵
«گزارش میراث» به دست علاقه‌مندان رسيد

شماره 50 و 51 دوماهنامه تخصصی اطلاع‌رسانی «گزارش میراث» در حوزه‌های نقد و تصحیح متون، نسخه‌شناسی و ایرانشناسی به‌چاپ رسید. این شماره به بررسی و تببین مقاله‌های مختلف این حوزه‌ می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شماره 50 و 51 «گزارش میراث» دو ماهنامه تخصصی اطلاع‌رسانی در حوزه نقد و تصحیح متون، نسخه‌شناسی و ایرانشناسی از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد.

سرسخن این شماره با دو عنوان «ممیزی کتاب، قصه‌ای قابل حل» و «شیوه‌نامه نگارش مقدمه برای چاپ نسخه‌برگردان» به‌چاپ رسیده‌اند. «جُستار» نیز در چهار مقاله با عنوان‌های «مترجم تاریخ سلانیکی کیست؟» به قلم عمادالدین شیخ‌الحکمایی، «اشاره‌ای به نسب محمد بن یعقوب بن اخی خزام» نوشته جلال شایق و پیمان میکائیلی، «عبدالکافی بن ابی‌البرکات، پردازنده اسکندرنامه» به‌کوشش بهروز ایمانی و «پیوند کیش مهر و پیمان سیاوخش: گزینش قیاسی ابیاتی از شاهنامه» از علیرضا حیدری در ادامه آمده است.

بخش «پاره‌ها و نکته‌ها»ی این شماره، در شش نوشته با نام‌های «هزار نکته باریک ـ2» از سید عبدالرضا موسوی طبری، «یادداشتی درباره کاغذ خام» به‌قلم فرزاد ضیایی حبیب‌آبادی، «نکته‌ای درباره چند بیت عربی در امثال‌وحکم دهخدا» نوشته وحید سبزیان‌پور، «در آرزوی «خُرامی» به‌جای «خرابی»» به‌کوشش سیدمحمد دبیرسیاقی، «کارمزد یک حکاک در دارالخلافه ناصری» از امید رضایی و «فخررازی، زین‌الدین کشی و فاضل من فضلا خراسان» نوشته سیدمحمد عمادی حائری گردآوری شده است.

مقاله‌هایی با عنوان‌های «عذرتقصیر» سید عبدالرضا موسوی طبری، «آیا این کتاب به‌راستی بی‌ارزش است؟ پاسخی به یک نقد» نوشته‌ای از هیات تحریریه نشر مرکز، «یک یادداشت» به‌قلم عسکر بهرامی و «فروغی و بیت مشهور سعدی» از سیدمحمد دبیرسیاقی، در بخش «درباره نوشته‌های پیشین» آمده‌اند.

«معرفی آثار تعلیقی‌زاده محمد صبحی» نوشته نصرالله صالحی در بخش «ایران در متون و منابع عثمانی(3)» آورده شده است و مقاله «نسخه‌شناسی» این شماره به «الکامل فی الاستقصاء فی ما بلغنا من کلام القدماء» از «یوپ لامیر (هلند)» اختصاص دارد. «بایسته‌های تصحیح» و «بایسته‌های پژوهش» دو نوشتار بخش «بایسته‌های تصحیح و پژوهش» به‌شمار می‌روند.

«نقد و بررسی» این شماره نیز به مقاله‌های «فرهنگنامه مولفان ایرانی» از محمدعلی اسلامی، «گذری بر تاریخ سلانیکی» به‌قلم محمدرضا ابویی مهریزی و «برابرنهاد شاهنامه فردوسی و غررالسیر ثعالبی» نوشته محمد روشن می‌پردازد. همچنین «مجله انجمن بین‌المللی مطالعات ایرانی» به قلم محمدحسین ساکت، «عقل سرخ» نوشته مصطفی ذاکری و «منشآت تفرشی» به‌کوشش علی هاشمی عرقلو از دیگر مقاله‌های این بخش‌اند.

«گفت‌وگو» (در زمینه تصحیح متون از گام‌های ابتدایی غفلت کرده‌ایم) «با استاد نجیب مایل هروی» نیز پایان‌بخش این شماره از «گزارش میراث» به‌شمار می‌رود.

شماره 50 و 51  دو ماهنامه تخصصی اطلاع‌رسانی در حوزه نقد و تصحیح متون، نسخه‌شناسی و ایرانشناسی «گزارش میراث» در 120 صفحه و بهای دو هزار تومان از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر و در اختیار علاقه‌مندان متون کهن قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها