سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۴
نقد آثار 10 شاعر نوپرداز معاصر در یک کتاب

داریوش معمار از تالیف جلد دوم کتاب «تفریق جمعی»که به تحلیل شعر 10 شاعر پیشرو ایرانی می‌پردازد، خبر داد. به گفته معمار در این اثر از منظری ویژه آموزه‌های نوآورانه این شاعران بررسی شده است.-

معمار درباره آثار در دست تالیفش به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این روزها سرگرم تالیف جلد دوم «تفریق جمعی» هستم. پیش‌تر در جلد نخست «تفریق جمعی» به نقد و بررسی 13 چهره شعر معاصر و ارایه گزیده‌ای از اشعار آن‌ها پرداخته بودم که از سوی انتشارات نگاه به چاپ رسید.

وی افزود: جلد دوم «تفریق جمعی» به شاعرانی اختصاص یافته که شهرت آن‌ها به دلیل آوانگارد بودنشان است.

معمار به اسامی برخی از این شاعران اشاره و تشریح کرد: به‌طور کلی شعر 10 شاعر آوانگارد در این اثر بررسی می‌شود. شمس‌الدین تندرکیا، یدالله رویایی، رضا براهنی، علی باباچاهی و کیومرث منشی‌زاده برخی از این شاعران هستند که آثار آنان را از منظری ویژه  و تمرکز بر آموزه‌های نوآورانه‌شان بررسی کرده‌ام.

وی یادآور شد: تدوین نهایی این اثر تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

این شاعر در ادامه از تالیف کتاب دیگری خبر داد و گفت: با همکاری حسین فاضلی گردآوری گزیده‌ای از شعر عاشقانه شاعران نوپرداز فارسی از آغاز تا امروز را در دست انجام دارم.

وی توضیح داد: پیش‌تر دو گزیده شعر عاشقانه فارسی از شاعران نوپرداز، یکی به کوشش محمد مختاری و دیگری به کوشش «علی باباچاهی» منتشر شده است. کتاب مختاری با عنوان «هفتاد سال عاشقانه» مقدمه‌ای مفصل درباره عاشقانه‌سرایی در شعر فارسی را شامل می‌شود. گزینش باباچاهی نیز در کتاب «عاشقانه‌ترین‌ها» (گزینش و بررسی شعر عاشقانه معاصر) با دیدگاه و نگرش ویژه‌ای صورت گرفته که این شاعر از شعر عاشقانه مدنظرش بود و به آن اعتقاد داشته است.

معمار در پایان یادآور شد: هریک از این دو کتاب ویژگی‌های خود را دارند و از یک منظر ارزشمند هستند، اما شاید کمبودهایی نیز در آن‌ها احساس شود و این ضرورت نیز وجود دارد که چنین آثاری به روزتر شوند، برهمین اساس تدوین چنین کتابی را در دست انجام دارم. کار تالیف این اثر تا نیمه‌های سال آینده به‌طول خواهد انجامید.

داریوش معمار متولد ۱۳۵۸ آبادان، شاعر، منتقد و روزنامه‌نگار است.

وی از سال ۱۳۷۵فعالیت مطبوعاتی خود را آغاز کرده و در حال حاضر سردبیر مجله «ارمغان فرهنگی» و دبیر بخش خوزستان و دبیر اجرایی مجله «دال» است.

تاکنون از این شاعر هفت مجموعه شعر با عنوان‌های«موهام هم موجی است»، «عاشقانه‌های زنی که دوستش دارم»، «جنازه مریم بنت سعید»، «مرگ در ساحل آمونیاک»، «پارو زدن در خاک»، «اسطبل»، «خواهر خانه» و همچنین «ساعت‌های بی خیزاب» (گزیده اشعار منصور بنی مجیدی به انتخاب و مقدمه داریوش معمار) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط