جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
حمایت و تشویق جوانان اهل قلم در سامانه اطلاع‌رسانی چاپ و نشر ایران

مدير سامانه اطلاع رساني چاپ و نشر ايران با اشاره به فعالیت این سامانه در شهر مشهد از استان خراسان رضوی گفت:‌ این سامانه با ارایه راهکارهایی نوین درصدد حمایت و تشویق نویسندگان، مولفان و مترجمان جوان برای چاپ آثار و کتاب‌های تازه است.-

حسین قنبری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: مرکز جامع خدمات قبل از چاپ کتاب این سامانه با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های مولفان، مترجمان، نویسندگان و اهل قلم راه‌اندازی شده است. 

وی افزود: برخی نویسندگان تازه‌‌کار با روند خدمات قبل از چاپ آشنا نیستند و متاسفانه نهادی نیز برای ارایه مشاوره و کمک به آنان پیش ‌بینی نشده است تا آنان را با روند چاپ كتاب نظير اخذ مجوز از وزارت ارشاد، کتابخانه ملی، برآورد هزينه‌ها، مخاطب‌شناسي اثر و ... راهنمایی کند.
 
قنبري با بیان این‌که مخاطب‌شناسی کتاب و بررسی محتوایی قبل از چاپ و ارزش ‌گذاری نیز از دیگر ضرورت‌های یک کتاب قبل از انتشار است، گفت: این سامانه شرایطی را پیش‌بینی کرده است که بر اساس آن اقداماتی مانند آماده‌سازي، ویراستاری فنی و ادبی، تایپ و صفحه‌آرایی کتاب با نرم‌افزارهای پیشرفته، طراحی جلد، تصویرگری کتاب، لیتوگرافی، چاپ و صحافی، معرفی و توزیع و پخش کشوری کتاب را در كوتاه‌ترين زمان ممكن انجام می‌دهد. 

وی افزود: یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی اهل قلم چون نویسندگان، مولفان، مترجمان، شاعران، محققان و پژوهشگران و منتقدان جوان، نداشتن اطلاعات کافی و به‌روز از حوزه چاپ و نشر و خصوصيات آن است.

به گفته قنبری، تمام این افراد معمولا پس از مدت زمان طولانی که برای تولید یک اثر صرف می‌کنند، نمی‌توانند در زمان مناسب اثرشان را منتشر کنند.

وی با بیان این‌که ناآشنایی به امور فنی قبل از چاپ از  مشکلات آنان به شمار می‌آید، یادآور شد: برآورد هزینه‌های مورد نیاز، نحوه توزیع، معرفی و اطلاع‌رسانی و پخش مناسب در سراسر کشور، همچنین نشناختن ناشران و حوزه فعالیت آن‌ها از دیگر مشکلات این گروه‌اند.

قنبري اظهارامیدواری کرد که این سامانه بتواند تمامی نیازهای ناشران و فعالان به حوزه چاپ و نشر در استان خراسان رضوی را تامین کند.

این سامانه به نشانی اینترنتی www.chaponashr.ir فعالیت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط