دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۴
«مده‌آ» به چاپ سوم رسید

نمایشنامه «مده‌آ» نوشته اوریپید، نمایشنامه‌نویس شهیر یونان باستان با ترجمه امیرحسن ندایی به چاپ سوم رسید. چاپ پیشین این اثر در سال گذشته (1390) منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، داستان این نمایشنامه درباره زنی است كه به دليل انتقام از همسرش فرزندانش را به قتل می‌رساند. 

تحلیل روانشناختی شخصیت مده‌آ و مروری بر ویژگی‌های آثار اوریپید از ضمیمه‌های این ترجمه است. همچنین بنيان‌های اسطوره‌ای اين نمايشنامه در كتاب معرفی و مترجم درباره اينكه از كدام بخش از اسطوره يونان الهام گرفته شده، توضيحاتی ارايه داده است. 

از نمایشنامه «مده‌آ» تاکنون اقتباس‌های بسیاری صورت گرفته است که مشهورترین آن‌ها اقتباس پیر پائولو پازولینی کارگردان ایتالیایی در سال 1969 است. 

چاپ سوم نمایشنامه «مده‌آ» نوشته «اوریپید» با شمارگان هزار و 100 نسخه، 154 صفحه و بهای 6 هزار و 800 تومان از سوی نشر افراز روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

اوریپید در کنار سوفوکل و اشیل، یکی از سه نمایشنامه‌نویس یونان باستان به شمار می‌رود. او در حدود سال 480 پیش از میلاد متولد شد و در سال 406 پیش از میلاد درگذشت. 18 اثر او به دست ما رسیده است. «سیکلوپ»، «آلسست»، «الکترا»، «اورست»، «هلن» و «رزوس» نام برخی از تراژدی‌های اوریپیدند. 

وی برخلاف دیگر نویسندگان یونان نوعی واقع‌گرایی را در نمایشنامه‌هایش وارد کرد. به این معنا که قهرمان تراژدی الزاما نمی‌میرد یا حتی به سرنوشتی فجیع آن‌چنان که ما انتظار داریم دچار نمی‌شود. 

اوریپید نگاهی تیره و تلخ به جهان هستی دارد و قهرمان او آینه‌ انسان واقعی پیرامون است. طرح جسورانه‌ مسایل اخلاقی در آثار اوریپید از جنبه‌های مهمی است که سبب انگیزش دشمنان بسیاری علیه او شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها