چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱
رجب‌زاده گزارشی از شعر عاشقانه ایران را ارایه می‌کند

«گزارشی از 90 سال شعر عاشقانه ایران» عنوان کتابی به کوشش کریم‌ رجب‌زاده است که به ارایه نمونه اشعار عاشقانه فارسی از سال 1300 تا 1390 و در دو قالب سپید و نیمایی اختصاص دارد.-

رجب‌زاده درباره این اثر به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: این کتاب را با همکاری سیدعلی میرباذل تدوین کرده‌ام و کتاب از سوی نشر جیحون و با همکاری ناشر دیگری مراحل اداری انتشار را طی می‌کند.

وی درباره علت پرداختن به دو قالب سپید و نیمایی توضیح داد: پرداختن به شعر عاشقانه در این دو قالب به پیشنهاد ناشر مطرح شد. همچنین شعر عاطفی شعری بوده که در تمام بازه‌های زمانی نمود داشته است و در کنار دیگر موضوعات شعری شاعران به این مضمون نیز پرداخته‌اند. حال برای این کتاب ما یک بازه زمانی 90 ساله را در شعر نو در نظر گرفتیم.

این شاعر ادامه داد: عشق ابعاد مختلفی دارد، برهمین اساس در انتخاب این سروده‌ها سعی کرده‌ایم تمامی ابعاد آن را در نظر داشته باشیم و از سوی دیگر با نگاه ویژه‌ای به این مقوله آثار را انتخاب کنیم.

وی درباره نحوه ارایه اشعار در کتاب اظهار کرد: این اثر با مقدمه‌ای درباره شعر عاشقانه سپید و نیمایی همراه است. همچنین شاعران به ترتیب حروف الفبایی در کتاب معرفی شده‌اند و از هر شاعر به‌طور متوسط چهار شعر آمده است و بدین تریتب تفاوتی میان شاعران مشهور و گمنام قائل نشده‌ایم.

رجب‌زاده در پایان افزود: نمونه اشعار عاشقانه حدود 350 شاعر در این کتاب ارایه شده است. همچنین باتوجه به تاکید ناشر این شاعران از میان افرادی انتخاب شده‌اند که صاحب کتاب بوده‌اند و پیش‌تر مجموعه شعری از آن‌ها به چاپ رسیده است.

کریم رجب‌زاده متولد 24 مهر 1324 در يكی از روستاهای لاهیجان است. دوران كودكی، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در لاهیجان و لنگرود گذراند و پس از پایان تحصیل به منظور گذراندن خدمت نظام وظیفه به تهران آمد و از همان زمان ساكن تهران شد. او در قالب‌های مختلف شعری همچون غزل، رباعی، دوبیتی، مثنوی و نیمایی و سپید به سرودن شعر پرداخته است.

از جمله آثار او می‌توان «از شرق خون»(1357)، «آوازخوانی بی‌‌زبان»(1369)، «از زخم زيتون»(1376)، «قرارمان پای همين شعر»(1376)، «گزيده ادبيات معاصر»(1379)، «از غريب ارغوان»(1381)، «صف عاشقان تمامی ندارد»(1388)، «اردیبهشت و این همه برف»(1388) و «صف عاشقان تمامی ندارد» را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط