شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
معافیت مالیات کتابفروشی‌ها باعث رونق حوزه نشر می‌شود

سيدعباس حسيني‌نيك، نایب رييس شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر درباره معافيت صد درصد مالياتي انتشاراتي‌ها و كتابفروشي‌هاي كشور گفت: چون درآمدها در حوزه نشر و کتابفروشی‌ها بسیار اندک است، معاف شدن کتابفروشان و انتشاراتی‌‌ها از پرداخت مالیات می‌تواند به رونق این حوزه کمک شایانی کند.-

حسيني‌نيك در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: بند «ل» ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1380، فعالیت‌های انتشاراتی‌ها را از پرداخت مالیات معاف کرده است. از زمان تصویب این قانون آیین‌نامه‌ای با هدف تعیین تکالیف قانونی کتابفروشان و انتشاراتی‌ها نوشته شد که معافیت مالیاتی آن‌ها را منوط به انجام این تکالیف دانست.

نایب رييس شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر در ادامه سخنانش گفت: متاسفانه وزارت اقتصاد و دارایی با وجود تصویب این قانون همچنان از ناشران و کتابفروشان مالیات دریافت می‌کند. به اعتقاد این وزارتخانه موسسه‌های انتشاراتی در صورتی از پرداخت مالیات معاف می‌شوند که تکالیف قانونی خود را به صورت کامل انجام داده باشند و یا این‌که دفاتر سود و زیانشان دفاتر کاملی باشد. همچنین این وزاتخانه از همان ابتدا کتابفروشان را مشمول معافیت مالیاتی قرار نداده است. 

وی افزود: اعضای کمیسیون حقوقی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برای به مرحله اجرا درآمدن قانون معافیت انتشاراتی‌ها و کتابفروشان به دفعات جلساتی را با اشخاص مختلف تشکیل داده‌اند. همچنین تاکنون با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف تهیه طرحی که کتابفروشان را نیز مشمول قانون معافیت مالیات قرار دهد، همکاری‌های لازم صورت گرفته است.

حسيني‌نيك در ادامه سخنانش گفت: این طرح تهیه و به رییس جمهوری و هیات دولت تحویل داده شد. در نهایت بر اساس موافقت هیات دولت، وزارت اقتصاد و دارایی موظف به اجرای قانون معافیت مالیات برای ناشران و کتابفروشان شد اما با وجود اين نیز این وزاتخانه تا به امروز از اجرای این قانون سر باز زده است که امیدواریم هرچه زودتر نسبت به عملیاتی شدن این قانون اقدام کند.

نایب رييس شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر در پایان سخنانش گفت: معاف شدن ناشران و کتابفروشان از پرداخت مالیات باعث می‌شود  آن‌ها درگیر کاری غیر از کار نشر که مستلزم هزینه است نشوند، همچنین آن‌ها را درگیر رفت و آمدهای اداری نمی‌کند تا بدون دغدغه ذهنی به فعالیت در حوزه نشر بپردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط