چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۹
دانشجویان کارشناسی ارشد با «اقتصادسنجی بالتاجی» آشنا می‌شوند

کتاب «اقتصادسنجی» اثر «بدی بالتاجی»، یکی از مطرح‌ترین متخصصان اقتصادسنجی كه توسط شعله باقری‌پرمهر و رضا طالبلو به فارسی برگردانده شده است به زودی منتشر می‌شود. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مخاطب این کتابند.-

دکتر شعله باقری‌پرمهر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان این نکته که تا به حال کتاب‌های بسیاری در حوزه اقتصادسنجی برای دوره کارشناسی رشته اقتصاد در کشور ترجمه و چند کتاب نیز تالیف شده است، اظهار کرد: با وجود انتشار چندين كتاب در اين زمينه تلاش کمی برای دسترسی دانشجویان مقاطع بالاتر اقتصاد به متون ترجمه شده اقتصادسنجی صورت گرفته است و ضعف در این حوزه احساس می‌شود. کتاب حاضر با عنوان «اقتصادسنجی» اثر بدی بالتاجی، تاکنون چندین بار ویرایش شده و بسیاری از استادان اقتصادسنجی، معتقدند که برای تدریس در مقطع کارشناسی ارشد بسیار مناسب است.

این مدرس دانشگاه با بیان این‌که آخرین ویرایش این کتاب مربوط به سال 2011 میلادی است، افزود: چندین ویژگی متمایزکننده را می‌توان برای این کتاب برشمرد. نخست این‌که بر آماره‌های آزمون اصلی در اقتصادسنجی یعنی آماره والد، نسبت درست‌نمایی و ضریب لاگرانژ به خوبی پرداخته است و به لحاظ مفهومی و کاربرد آن در حالات مختلف رگرسیونی، پوشش مطالب این کتاب مطلوب به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: در این کتاب سوال‌ها و تمرین‌های بسیاری آمده که در قالب اثبات، توضیح و تخمین ارایه شده است. به علاوه افرادی که این کتاب را مطالعه می‌کنند با ادبیات کتاب اقتصادسنجی داده‌های پانل این نویسنده نیز آشنا می‌شوند زیرا فصل دوازدهم این کتاب در واقع خلاصه‌ای از فصول اولیه کتاب مذکور است.

مترجم کتاب «مراحل رشد اقتصادی» درباره ترجمه کتاب بالتاجی گفت: نویسنده در کتاب «اقتصادسنجی» به آموزش برخی از روش‌های اقتصادسنجی و فروض پایه‌ای مرتبط با آن‌ها می‌پردازد. برآورد، آزمون فرضیه و پیش‌بینی سه موضوع اصلی مطرح شده در این کتاب است.

باقری با بیان این‌که برای به تصویر کشیدن مباحث تجربی در این کتاب از نرم‌‌افزارهای مختلفی استفاده شده است، افزود: انتخاب برخی نرم‌افزارهای اقتصادسنجی و آماری به خواننده واگذار شده است. هر یک از این نرم‌افزارها دارای مزایا و معایب بسیاری است که البته برای پوشش دوره ابتدایی، این موضوع که خواننده با کدامیک از نرم‌افزارها آشنایی دارد، حایز اهمیت نیست.

وی افزود: به اعتقاد مولف، این کتاب توازنی را بین دیدگاهی که تنها بر اثبات قضایا تمرکز دارد و دیدگاه تجربی که در آن هیچ قضیه‌ای اثبات نمی‌شود، برقرار می‌کند. یکی از مزایای کتاب این است که مسایل پیچیده را با بیانی ساده مطرح می‌کند. برای مثال فصل 12 که درباره تلفیق سری‌های زمانی و داده‌های مقطعی است، برآمده از تخصص نویسنده درباره اقتصادسنجی است و هدفش این است که مفاهیم مربوط به آن برای خوانندگان عمومی‌تر اقتصادسنجی نیز آسان شود. 

باقری ادامه داد: این کتاب برخی تصویرسازی‌های تجربی را که بیانگر برخی نتایج پایه‌ای است و در هر فصل آورده شده‌ را شامل می‌شود. داده‌ها در بخش تمرین‌های تجربی از مقالات منتشر شده به دست آمده‌اند. این تمرین‌ها با استفاده از نرم‌افزارها قابل حل و در کتاب راهنمای حل مسایل نیز قابل دسترسی‌اند.

کتاب «اقتصادسنجی» با بیش از 600 صفحه به‌زودی از سوی نشر نی وارد بازار کتاب ایران می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها