سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۵
نگاهی به هویت ایرانی و الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در يك كتاب

«هویت ایرانی و الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» عنوان مجموعه‌ای از سخنرانی‌های دکتر محمدصادق کوشکی است که به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در کتابی با همین عنوان به چاپ رسیده است.-

محمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره محتوای این کتاب اظهار کرد: با توجه به این که برای رسیدن به یک الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت برای رشد جامعه ایرانی باید به عنوان مقدمه، هویت متناسبی داشته باشیم، کوشیدم با تکیه بر دو موضوع اصلی نکاتی را در کتابم عنوان کنم.

وی با اشاره به این که در کتابش به دو مبحث اساسی این حوزه پرداخته است، گفت: نخستین مقوله به ویژگی‌های جامعه ایرانی می‌پردازد، ویژگی‌هایی که با رشد و اعتلای جامعه ارتباط دارند، در حقیقت از شکل مطلوب هویت گفته‌ و نمونه‌های مثبتی از جامعه ایرانی را در خلال جنگ تحمیلی عنوان کرده‌ام.

کوشکی درباره دومین بخش کتابش گفت: در این بخش ویژگی‌های کنونی هویتی جامعه ایرانی که به نوعی مانع از رسیدن جامعه ایرانی به الگوی رشد جامعه می‌شود را بیان کرده‌ام. در این بخش در حقیقت موانع یا همان مولفه‌های منفی ارایه یک الگوی رشد برای اعتلای جامعه جای دارند.

محقق حوزه دین و مباحث سیاسی در پاسخ به این سوال که مخاطبان با مطالعه این کتاب به چه مضامینی دست خواهند یافت؟ گفت: آن‌ها به این نکته پی می‌برند که داشتن هویتی متناسب با رشد و اعتلا نخستین شرط داشتن یک الگوست. این هویت در جامعه ایرانی وجود داشته و امکان بازتولید آن امری غیرممکن نیست.

نویسنده کتاب، مولفه‌هایی مانند روحیه تسلیم شدن به قضا و قدر و خود را موثر ندانستن، فرار از کار جمعی و گرایش به انزوا، نداشتن تعریفی فراگیر از خود و داشتن روحیه استبدادی و خود محوربینی را از  موانع رسیدن به الگوی پیشرفت و در حقیقت ویژگی‌های کنونی هویتی جامعه ما بردانست  که در کتاب به آن‌ها اشاره شده است.

کتاب «هویت ایرانی و الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» متن ویرایش شده دو نشست علمی به شمار می‌آید که با همین عنوان در بررسی مولفه‌های مثبت و منفی هویت ایرانی و تعامل آن با الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، بررسی هویت فرهنگی ایران از زمان‌های گذشته و تاثیر آن بر فرهنگ ایران کنونی برگزار شده است.

نخستین چاپ کتاب «هویت ایرانی و الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» را پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در تیر ماه سال جاری با شمارگان 500 نسخه در 80 صفحه به بهای 20 هزار ريال منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها