دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۷
کتاب «ژئوتوریسم» پا به دنیای گردشگری گذاشت

کتاب «ژئوتوریسم (زمین‌گردشگری)» نوشته مشترک «راس ک. داولینگ» و «دیوید نیوسام» به تازگی منتشر شده است. مترجم کتاب می‌گوید: این کتاب که به پیشنهاد ایران در استرالیا گردآوری شده، نخستین منبع ژئوتوریسم در دنیا به‌شمار می‌رود و منابع ژئوتوریسم و ژئوپارک‌ها را برای گردشگران معرفی می‌کند.-

علیرضا امری‌کاظمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ درباره کتاب «ژئوتوریسم (زمین‌گردشگری)» اظهار کرد: پیشنهاد نگارش این کتاب که نخستین منبع رسمی درباره ژئوتوریسم به‌شمار می‌آید از سوی ایران در کنفرانس بین‌المللی اکوتوریسم استرالیا در سال 2002 میلادی مطرح شد.

این مترجم افزود: کتاب که با فصلی درباره «منابع ژئوتوریسم در ایران» گردآوری شده است، نخستین‌بار به زبان انگلیسی در استرالیا و از سوی انتشارات «الزویر» در سال 2006 میلادی منتشر شد. این کتاب هم‌اکنون در دانشگاه‌های انگلیس و استرالیا تدریس می‌شود. در هنگام تدوین این کتاب، ویراستاران انگلیسی اصرار داشتند که نام خلیج فارس به «خلیج» تغییر یابد تا نظر مخاطبان عرب نیز جلب شود اما با پافشاری و پیگیری‌های مداومی که با همکاری عباس مهرپویا (مترجم) داشتیم، از این کار جلوگیری شد.

مولف کتاب «اطلس ژئوتوریسم قشم» افزود: کتاب در 13 فصل گردآوری شده که در سه بخش با نام‌های «منابعی برای گردشگری»،‌«ژئوپارک‌ها» و «ژئوتوریسم در عمل» دسته‌بندی شده‌اند. این فصل‌ها مجموعه مقاله‌های حوزه ژئوتوریسم است که نویسندگان و پژوهشگران کشورهای مختلفی مانند مالزی، آفریقای جنوبی،‌استرالیا، ایران، آلمان، چین، ایالات متحده آمریکا، ایرلند، انگلیس و اسپانیا آن‌ها را نوشته‌اند.

کارشناس مسوول میراث زمین‌شناختی، ژئوپارک و ژئوتوریسم در سازمان زمین‌شناسی ایران درباره بخش‌های کتاب بیان کرد: بخش نخست، نگاهی کلی و توصیفی به منابع ژئوتوریسم در شماری از کشورها دارد. بخش دوم، ظهور جنبش ژئوپارک‌ها را بررسی کرده است و در بخش سوم «ژئوتوریسم»، مطالعات موردی ژئوتوریسم را در سطوح مختلف و در موقعیت‌های متفاوت عرضه می‌کند. همچنین خلاصه‌ای از یافته‌ها همراه با برجسته‌سازی برخی موضوع‌ها از سوی تدوین‌کنندگان مطرح می‌شود.

وی که بخشی از این کتاب را با نام «منابع ژئوتوریسم در ایران» نوشته است، در ادامه توضیح داد: «گدازه‌های طنابی، ماکو»، «منشورهای بازالتی»، «دهانه‌های آتشفشان سهند»، «آتشفشان سبلان، شیروان‌دره، چشمه‌های آب‌گرم سرعین»، «چشمه‌های تراورتن، روستای کندوان»، «تخت سلیمان»،‌ «ستون‌های فرسایشی، ماه‌نشان»، «غار کرفتو»، «غار کتله‌خور»، «قله علم‌کوه»، «آتشفشان دماوند»، «گِل‌افشان‌ها»، «غار علی‌صدر»، «گنبدهای نمکی»، «کبیرکوه»، «دریاچه گهر، رشته‌کوه اشتران‌کوه»، «کانیون»، «روستای میمند»، «یاردانگ»، ‌«دهانه آتشفشانی راین» و «جزیره قشم» بخشی از عارضه‌های طبیعی معرفی شده در بخش ایران کتاب به‌شمار می‌روند.

مولف «اطلس توانمندی‌های ژئوتوریسم و ژئوپارک ایران» ادامه داد: کتاب گردآوری شده از مقاله‌های پژوهشگران کشورهای مختلف است که قالب یکسانی ندارند اما در ترجمه فارسی تلاش شده تا در چارچوبی هماهنگ و با رعایت امانتداری، ترتیب یابند. همچنین انتشار این کتاب با مجوز رسمی از ناشر اصلی و پدیدآورندگان کتاب انجام گرفته است.

علیرضا امری‌کاظمی متولد 1348 و کارشناس مسوول میراث زمین‌شناختی، ژئوپارک و ژئوتوریسم در سازمان زمین‌شناسی ایران است. کتاب‌های «اطلس ژئوتوریسم قشم» و «اطلس توانمندی‌های ژئوپارک و ژئوتوریسم ایران (میراث زمین‌شناختی ایران)» از تالیف‌های این پژوهشگر به‌شمار می‌رود. «اطلس ژئوتوریسم لرستان» وی نیز در دست انتشار است.

چاپ نخست کتاب «ژئوتوریسم (زمین‌گردشگری)» گردآوری مشترک «راس ک. داولینگ» و «دیوید نیوسام» و ترجمه علیرضا امری کاظمی و بهروز فرهت‌جاه در290 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و بهای هشت‌هزار و 500 تومان زیر نظر سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و از سوی انتشارات رهی به‌چاپ رسیده و در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان به صنعت ژئوتوریسم قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها