چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۰
«تریبون» مریم جعفری‌آذرمانی منتشر شد

هشتمین مجموعه شعر مریم جعفری‌آذرمانی، شاعر برگزيده جایزه ادبی پروین، با عنوان «تریبون» منتشر شد. این کتاب دربرگیرنده غزل‌های یک سال اخیر این شاعر است. وی معتقد است که صدای سازهای موسیقی شاید شبیه به صدای انسانی باشند که از پشت تریبون شنبده می‌شوند.-

جعفری‌آذرمانی درباره جدیدترین مجموعه شعر منتشر شده‌اش به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: مجموعه «تریبون» دربرگیرنده 62 غزل است که اغلب آن‌ها را در طی یک سال اخیر سروده‌ام. موضوع این شعرها بیشتر مضامین اجتماعی است.

وی توضیح داد: تفاوت عمده غزل‌های این مجموعه با مجموعه‌های پیشین من نیز در اجتماعی‌تر بودن مضامین است. در این غزل‌ها بیشتر به مفاهیم بیرونی و آن‌چه بشر با آن روبه‌رو است، پرداخته‌ام در حالی‌که غزل‌های مجموعه «قانون» تاحدودی عاطفی‌تر بودند و در مجموعه «صدای اره می‌آید» بیشتر به موضوعات شخصی‌ پرداخته بودم.

این شاعر درباره تغییرات محتوایی یا ساختاری مجموعه غزل «تریبون» ادامه داد: به‌طور کلی شعر با نوسان روبه‌رو است و مدام تغییر می‌کند برهمین اساس من نیز در اشعارم گاهی به مضامین اجتماعی اما در قالب غزل فرم‌گرا پرداخته‌ام، گاهی هم مفاهیم کاملا کلاسیک یا حتی بسیار نو بوده‌اند.

وی افزود: برای مثال در نخستین غزل این مجموعه می‌خوانیم «تمام دوره بیکاری، پدر تخصص شیمی داشت/ که هرچه خوانده به یادش نیست، کجا گذاشته فردا را» در این غزل استفاده از جمله «پدر تخصص شیمی داشت» برای خود من نیز عجیب بود و هیچگاه نمی‌اندیشیدم که چنین جمله‌ای را در غزل به‌کار بگیرم.

جعفری‌آذرمانی افزود: از سوی دیگر در این مجموعه چندین بار از لفظ شاملو استفاده کرده‌ام، شاید به این دلیل که این اواخر بیشتر درگیر غزل سپیده بوده‌ام و به‌طور ناخودآگاه در شعرم، شاملو آمده است.

وی تاکید کرد: به‌طور کلی هرچه مطالعه بیشتر شود، زبان شعری شاعر نیز به‌طور ناخودآگاه تغییر می‌کند.

این شاعر در ادامه درباره عنوان کتاب توضیح داد: عنوان هفت مجموعه شعر پیشین من به نوعی به موسیقی یا ابزار موسیقی و صدا ارتباط داشته‌اند؛ برای مثال در دفتر «صدای اره می‌آید» به نوعی تعبیر این مساله را که صدای اره نیز به موسیقی تبدیل می‌‌شود، به‌کار گرفته‌ام. برهمین اساس شاید یکی از سازها همان صدای انسانی باشد که از پشت تریبون شنیده می‌شود، در هر حال کتاب‌ها و غزل‌هایم «تریبون» من به حساب می‌آیند.

وی در پایان نیز به دیدگاه‌های مطرح شده درباره چاپ مجموعه‌های مختلف شعرش اشاره كرد و گفت: به نوعی شاید تنها دلخوشی انسان همین باشد و از سوی دیگر به عنوان یک شاعر همیشه این توان را ندارم که شعرهایم را منتشر کنم. همچنین اگر سال‌های زیادی میان چاپ دو مجموعه فاصله بیفتد، مجبور خواهم بود تعداد بیشتری از شعرها را حذف کنم.

مریم جعفری آذرمانی متولد 1356 و دارای مدرک کارشناسی در رشته زبان و ادبیات فرانسه است.

«سمفونی روایت قفل‌شده»، «پیانو»، «زخمه»، «هفت»، «68 ثانیه به اجرای این اپرا مانده است»، «قانون» و «صدای اره می‌آید» عنوان مجموعه‌ شعرهای منتشر شده این شاعر است.

مجموعه غزل «تریبون» در 80 صفحه از سوی انتشارات فصل پنجم منتشر شد. این کتاب از هفته آینده در کتابفروشی‌ها توزیع می‌‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط