دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰
کتاب‌های تخصصی ایرانشناسی دیجیتالی می‌شوند

ایرج افشارسیستانی از دیجیتالی شدن کتاب‌های کتابخانه تخصصی ایرانشناسی خبر داد و گفت: این کتابخانه برای مردم استان سیستان‌وبلوچستان وقف شده است و با بیش از 20 هزار عنوان کتاب از تخصصی‌ترین کتابخانه‌ها در حوزه ایرانشناسی به‌شمار می‌آید.-

دکتر ایرج افشارسیستانی، ایرانشناس و تاریخ‌پژوه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره کتابخانه تخصصی ایرانشناسی که  به استان سیستان‌وبلوچستان وقف کرده است، گفت: این کتابخانه شامل ۲۰ هزار جلد کتاب، سند تاریخی، عکس و بروشور منحصربه‌فرد و تخصصی در حوزه ایرانشناسی است.
 
وی ادامه داد: کتاب‌های این کتابخانه در حال تبدیل شدن به فرمت دیجیتال‌اند تا از آسیب‌دیدن کتاب‌های کمیاب جلوگیری شود. همچنین کتابخانه دیجیتال این مجموعه برای سهولت دسترسی به کتاب‌ها برای پژوهشگران فعال شده است. 

این پژوهشگر و  ایرانشناس گفت: براساس تفاهمنامه‌ای که با علی‌اکبر اشعری، رییس وقت سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در مهرماه ۱۳۸۹ امضا شد، کتابخانه ملی سایتی برای کتابخانه تخصصی ایرانشناسی موقوفه افشار سیستانی راه‌اندازی کرد.



این نویسنده درباره کتاب‌های دیگری که به این کتابخانه اهدا می‌شود، توضیح داد: وزارت امور خارجه در حدود 340 جلد، بنیاد فارس‌شناسی نیز 700 عنوان کتاب به این کتابخانه اهدا کرده‌اند. سازمان‌های دیگر نیز مانند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور حدود 500 جلد کتاب برای این کتابخانه فرستادند تا در دسترس دانشجویان و پژوهشگران حوزه ایرانشناسی قرار گیرد. 

دکتر ایرج افشار سیستانی متولد ۱۳۱۹ زابل است و از چهره‌های پرکار فرهنگی به‌شمار می‌آید. از وی تا به‌حال بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب در حوزه‌های جغرافیایی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منتشر شده که کتاب دو جلدی «ایل‌ها، چادرنشینان و طوایف عشایری» وی در سال ۱۳۶۷ کتاب سال ایران شناخته شده است. همچنین این کتاب به‌عنوان کتاب برتر در گنجینه طلایی بزرگ لنین مسکو به‌ثبت رسیده است.

از دیگر افتخارات افشار سیستانی می‌توان به برترین نویسنده و پژوهشگر صنعت گردشگری ایران در سال ۱۳۸۴، دریافت نشان ادبی تاجیکستان در سال ۱۳۸۷ و چهره ماندگار از سوی شهرداری تهران و کمیسیون ملی یونسکو در ایران در سال جاری اشاره کرد.

دکتر ایرج افشار سیستانی را که نویسنده و پژوهشگر ایرانشناس است  به‌پاس پژوهش‌های گسترده در حوزه خلیج فارس به‌نام پدر خلیج فارس لقب داده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها