شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۲
افشارسیستانی 4 کتاب ایرانشناسی در دست انتشار دارد

ایرج افشارسیستانی از آماده‌سازی کتاب‌های «فرهنگ شهرهای ایران»، «پژوهش در تاریخ و فرهنگ استان سمنان»، «عشایر استان کرمان» و «میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان» برای انتشار خبر داد و گفت: «فرهنگ شهرهای ایران» دایره‌المعارفی برای شناخت ایران و فرهنگ مردم این سرزمین است.-

ایرج افشارسیستانی، نویسنده و پژوهشگر ایرانشناس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: «فرهنگ شهرهای ایران» به‌زودی منتشر می‌شود و در برگیرنده مجموعه‌‌ای شامل یک‌هزار و 16 شهر و 31 استان ایران است. این مجموعه دو جلدی براساس پژوهش میدانی تهیه و به‌ترتیب حروف الفبا چیده شده است تا هرگونه آگاهی درباره تاریخ، جغرافیا، فرهنگ، اجتماع و مردم‌شناسی شهر، روستا و استان‌ها را در اختیار علاقه‌مندان به حوزه‌های مختلف قرار دهد.

وی افزود: چندین کتاب دیگر نیز در دست تالیف و انتشار دارم که کتاب «پژوهش در تاریخ و فرهنگ استان سمنان» به‌زودی به بازار  می‌آید. این کتاب به آداب و رسوم، پیشینه تاریخی، هنرهای سنتی، صنایع دستی، اقتصاد، کشاورزی و دامداری این استان و همچنین به معرفی شهرهای سمنان می‌پردازد.

این مردم‌شناس گفت: «عشایر استان کرمان»، «میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان» و دایره‌المعارف ۳۲ جلدی فرهنگ و آیین‌های مردم ایران نیز آماده انتشار است که ۳۱ جلد آن درباره استان‌های ایران و یک جلد به اقلیت‌های ایران می‌پردازد.

افشارسیستانی ادامه داد: «عشایر استان کرمان» دربرگیرنده تمامی مسایل عشایر این استان اعم از تاریخ و پیشینه، آداب و رسوم عشایر، مناطق سردسیر و گرمسیر، طایفه، مسیرهای کوچ، اقتصاد و دیگر مسایل وابسته با این گروه است.

وی توضیح داد: کتاب «میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان» از مجموعه کتاب‌های معرفی میراث فرهنگی و گردشگری ۳۱ استان ایران است و تاکنون جلدهای مربوط به استان‌های خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، بوشهر، خراسان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان و اردبیل این مجموعه به‌چاپ رسیده‌اند.

این استاد درباره مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری استان‌ها توضیح داد: دایره‌المعارف استان‌های کشور که نتیجه ۲۰ سال پژوهش میدانی در استان‌های ایران است و شامل جشن‌های ملی و مذهبی، باورها، ضرب‌المثل‌ها، اسطوره‌ها، داستان‌ها، چیستان‌ها، قصه‌ها، هنرهای سنتی و صنایع دستی، همسرگزینی، خوردنی‌ها و پوشیدنی‌ها است. در ابتدای هر فصل نیز اطلاعاتی برای شناخت هر استان آمده است. 

دکتر ایرج افشار سیستانی متولد ۱۳۱۹ در زابل است و از چهره‌های پرکار فرهنگی به‌شمار می‌آید. از وی تا به‌حال بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب در حوزه‌های جغرافیایی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها